Den digitala vårdgivaren Accumbo initierar ”Diabetesdoktorn” med Brighters diabetestjänst Actiste®

Stockholm, Sverige – Brighter AB (publ.) (NASDAQ First North: BRIG) – ett ledande företag inom digitalisering av vården meddelar att man tillsammans med den digitala vårdgivaren Accumbo inleder ett pilotprojekt avseende tjänsten Actiste Diabetes Management as a Service i Sverige. Projektet genomförs för att integrera Actiste i den kommande tjänsten Diabetesdoktorn, som är en förlängning av Accumbos nuvarande erbjudande Blodtrycksdoktorn.

”Den befintliga vården får allt svårare att hantera de växande volymerna av patienter med diabetes, framförallt de med diabetes typ 2. Actiste® skapar bättre och helt nya förutsättningar för bättre följsamhet till behandlingsrekommendationer och möjliggör en positiv beteendeförändring, vilket är avgörande för att förebygga följdkomplikationer och underlätta uppföljningen. Genom samarbetet mellan Accumbo och vår tjänst Actiste® adresserar vi tillsammans en potential om cirka 150 000 vårdtagare på den svenska marknaden, samtidigt som samarbetet bidrar till att accelerera en global lansering. Vi välkomnar också ett ökat samarbete mellan den offentliga och privata vården” säger Henrik Norström, vd på Brighter.

Genom Diabetesdoktorn kommer Brighter och Accumbo tillsammans ge patienterna närmare tillgång till medicinsk expertis såsom läkare, sjuksköterskor, dietister och hälsovetare samt remisser för provtagning. Om Accumbos kunder vill teckna en prenumeration på Actiste kommer detta kunna ske genom Accumbos mobilapplikation.

”Global brist på läkare, ökad livslängd och det allt högre antalet kroniska sjukdomar kräver en förändring av vår sjukvård till en mer proaktiv vård och en ökad användning av moderna digitala tekniker. Precis som med vår vårdtjänst Blodtrycksdoktorn.se kommer vi till patienter med diabetes erbjuda en framtidsanpassad vård som ger ökat inflytande och delaktighet där Actiste® passar perfekt in i vårt vårdkoncept. Vi på Accumbo ser många synergieffekter och kommer att fortsätta att bryta ny mark för bästa patientnyttan i samarbetet med Brighter,” säger docent Martin Carlsson, grundare och Medicinsk chef på Accumbo.

Henrik Norström, CEO, Brighter
E-post: henrik.norstrom@brighter.se

Martin Carlsson, Founder, MD, Associate Professor, Accumbo AB
Telefon: +46 768610119
E-post: martin@accumbo.se

Om Actiste
Actiste är världens första kompletta IoT-vårdlösning för kontroll och behandling av insulinberoende diabetes. Hjälpmedlet samlar alla nödvändiga funktioner; för blodprovstagning, blodglukosmätning och injektion av läkemedel i en enda uppkopplad enhet. Den är baserad på patenterad teknik för insamling av data om specificerade biomarkörer och injicerade volymer av läkemedel. Genom toppmodern eSIM-teknologi är Actiste helt oberoende av andra enheter för att dela hälso- och behandlingsdata. Actiste CE-märktes i september 2019.

Actiste-enheten levereras som en del i en abonnemangstjänst. Tjänsten inkluderar global uppkoppling, olika nivåer för delning av data, löpande påfyllning av förbrukningsartiklar direkt till hemmet och kontinuerlig coachning för att optimera och förbättra behandlingen. https://actiste.com/

Om Accumbo
Accumbo AB är en svensk vårdgivare som startades 2017 och har kontor i Kalmar och i Lund. Accumbo möjliggör att människor med kroniska sjukdomar inom det metabola syndromet får en friskare framtid genom att på nya sätt engagera sig i behandlingen. Patienternas egna engagemang gör att sjukvården lyckas bättre med råd och medicinering. Nyligen publicerad forskning visar att de nya metoderna är mer effektiva och frigör resurser inom vården och samhället. Sedan introduktionen av tjänsterna i Sverige behandlar Accumbo idag drygt 2 000 patienter.

Brighter är ett svenskt health tech-bolag med en vision om en enklare vardag för människor som lever med en kronisk sjukdom. Vi tror att en datacentrisk approach är nyckeln till att ge smartare vård. Våra lösningar stärker och underlättar flödet av valida hälso- och behandlingsdata mellan patienter, deras nära och kära och deras vårdgivare – vilket kan förbättra livskvaliteten, minska belastningen på sjukvården och öppna upp nya möjligheter för datadriven forskning. Brighter är certifierat under ISO 13485. 2019 utnämndes bolaget till vinnare i Swecare Rising Stars Award. https://brighter.se/

Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market/BRIG. Brighters Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB +46 (0)8 – 684 211 10, adviser@eminova.se, www.eminova.se