• Brighter AB (publ)/

Ekobrottsmyndigheten väcker åtal mot grundaren Truls Sjöstedt och tidigare VD Henrik Norström; Till följd av de brott som dessa står åtalade för måste EBM även yrka för företagsbot mot Brighter

Brighter AB (Publ) (Bolaget) meddelar idag att Ekobrottsmyndigheten (EBM) väcker åtal mot Bolagets grundare och före detta styrelseordförande Truls Sjöstedt och före detta vd Henrik Norström. Åtalet innefattar obehörigt röjande av information, marknadsmanipulation samt grovt insiderbrott. Brotten baseras på vissa aktiemarknads transaktioner som utfördes under slutet på 2019. Varken Truls Sjöstedt eller Henrik Norström är längre anställda eller involverade i verksamheten på något vis, och Brighter har samarbetat fullt ut med EBM under hela förundersökningen.

Såsom Brighter förstår saken måste Åklagaren yrka på företagsbot i sådana fall där näringsidkaren antingen inte gjort vad som skäligen kunnat krävas för att förebygga brottsligheten eller att brottet begåtts av personer som haft en ledande ställning eller ett särskilt tillsyns- eller kontrollansvar i förhållande till näringsidkaren. Åklagaren måste därför, till följd av de brott som Sjöstedt och Norström nu står åtalade för, även yrka på en företagsbot för Brighter, vilket krävs på 1,5 MSEK. Enligt uppgift är det inte påstått av EBM att de båda åtalade har genomfört de ageranden som har lett till åtalet med dåvarande styrelsens vetskap eller godkännande. Ingen i Brighters nuvarande styrelse satt i styrelsen under den relevant tiden.

Brighter förstår att det finns goda förutsättningar för att eventuella böter för Brighters del kan komma att jämkas (reduceras eller avskrivas helt eller delvis). Tingsrätten ska förhålla sig till eventuella förmildrande omständigheter, som till exempel att Brighter har samarbetat fullt ut med Ekobrottsmyndigheten under hela förundersökningen. Brighter avser att yrka för jämkning.

Företagsbot kan endast påföras i samband med att en dom i en eventuell rättegång meddelas. Därmed har dagens beslut ingen omedelbar påverkan på Brighters likviditet eller liknande.

Brighters styrelse skall granska åklagarens belut i detalj och hålla koll på utvecklingen i detta fall men ser ingen väsentlig risk till bolaget i denna händelse. Bolaget är helt fokuserat på fortsatt kommersialisering.

IR@brighter.se

Brighters Certified Adviser är Mangold Fondkommission

Om Brighter
Brighter är ett svenskt healthtech-bolag med en vision om en enklare vardag för människor som lever med en kronisk sjukdom. Vi tror att en datacentrisk approach är nyckeln till att ge smartare vård. Våra lösningar har utvecklats med en vision om att stärka och underlätta flödet av valida hälso- och behandlingsdata mellan patienter, deras nära och kära och deras vårdgivare – med målet att förbättra livskvaliteten, minska belastningen på sjukvården och öppna upp nya möjligheter för datadriven forskning. Brighters kvalitetsledningssystem är certifierat under ISO 13485. 2019 utnämndes Bolaget till vinnare i Swecare Rising Stars Award. Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market/BRIG.

För mer information, besök vår webbplats på www.brighter.se