Förtydligande avseende senareläggning av lansering.

Senareläggningen av lanseringen av ”Brighter One” som publicerades 2014-09-19 beror på att vissa delar av lansettmekanismen och dess kåpa som producerats med serieverktygen uppvisade sämre användarupplevelse och kvalitet jämfört prototyperna. Detta föranledde en analys som resulterade i den omarbetning av designen som meddelats och med påföljande ny beställning, tillverkning och intrimning av produktionsverktyg.

Brighter har genom sin patentskyddade produkt ”Brighter One” utvecklat en unik metod för att förenkla egenvården av diabetes. Produkten, som är ett hjälpmedel som underlättar en normal livsföring för miljontals diabetiker över hela världen, förenar diagnostik, medicinering och journalföring i en enhet.

”Det är ovanligt att produktionssättningen medför sämre användarupplevelse och kvalitet. Vi stod inför valet av en omarbetning av designen av lansettmekanismen och dess kåpa och en kontinuerlig (dyr) handpåläggning på varje enhet under serieproduktion. Omarbetning av design leder till nya verktyg som ska beställas, tillverkas och trimmas in, vilket tar tid och är anledningen till senareläggningen. Vi vägde för och nackdelarna av de två alternativen och fann att fördelarna omarbetningen och därmed senareläggningen övervägde. Resultatet av beslutet är både en bättre produkt och en kostnadseffektivare produktion. Övriga delar av produkten följer vår ursprungliga tidplan och påverkas inte av omarbetningen”, säger Truls Sjöstedt, Brighters VD och grundare.

CE-certifieringen av produkten löper parallellt med produktionssättningen och kommer, precis som tidigare, att följa tidplanen för produkten. Då CE-certifikatet slutligen ges för hela produkten leder omarbetningen av lansettmekanismen och dess kåpa således också till att detta ges i samband med lanseringen.

Brighter har genom sin patentskyddade produkt utvecklat en unik metod för att förenkla egenvården av diabetes genom att förena diagnostik, medicinering och journalföring i en enhet. Den ger miljontals diabetiker över hela världen möjligheten till en normal livsföring.

Bolagets aktie är listad på NASDAQ OMX First North/BRIG

För mer information: www.brightercompany.com

Certified Advisor

Brighters Certified Advisor på Nasdaq OMX First North är Pareto Securities AB.

E-post: henrik.norstrom@brightercompany.com
E-post: truls.sjostedt@brightercompany.com