Lanseringen närmar sig

När Brighter nu står i beredskap att lansera sin patentskyddade produkt, krävs en uppdaterad organisation för att på rätt sätt kunna svara upp mot marknadens förväntningar. Den största förändringen har skett inom styrelsen. Där man i första hand satsat på personer med rätt kompetens för att i den här expansiva fasen kunna styra utvecklingen i rätt riktning.

– Vi har bytt 60% män mot 60% kvinnor. När vi sökte personer till vår nya styrelse ville vi ha de bästa. Inga styrelseproffs, vi ville ha en kunnig styrelse, engagerad och kompetent, som kan driva företaget framåt. Vi ville ha de bästa och det fick vi; Afsaneh Ghatan Bauer med egen advokatbyrå och internationella engagemang är vår expert på bla immaterialrätt och patent. Petra Kaur-Ljungman med bred erfarenhet av varumärkesbyggande och marknadsföring bla inom läkemedelsbranschen. Sara Murby Forste är expert på organisationsbyggnad med erfarenhet bla från Telekomindustrin, säger vd Truls Sjöstedt.

Förstärkt ledning i expansiv fas
När företaget nu går in i en expansiv fas väljer därför Truls Sjöstedt - vd, grundare och största ägare –att lämna styrelsen, för att kunna fokusera på en mer långsiktig och strategisk roll i ledningen. Även Henrik Norström avgår och kommer helt att ägna sig åt sin roll som verksamhetschef, där han ska utveckla och leda arbetet med produktion, branding, marknadsföring och försäljning.

– Med den här bakgrunden har vi nu i samråd med Rubin Medical kunna ta det strategiska beslutet att själva ta hand om den initiala lanseringen i Sverige. Värdet av den direkta kundkontakten, tillsammans med den nya förstärkta organisationen, har varit avgörande för detta beslut. Diskussioner avseende övriga nordiska marknader pågår, säger Truls Sjöstedt.

Certfieringsarbetet fortskrider
     –
Vi har fått en del frågor om CE-märkningen och dess status, vilket gör att vi tycker det är på sin plats med ett förtydligande, säger Henrik Norström.

Certifieringsprocessen består av två delar, dels ISO-certifieringen av Brighter som bolag, dels CE-märkning av produkten. Bägge processerna löper parallellt fram till dess att ett första bestämt antal produkter, med givna kvalitetskriterier, kommer av produktionslinan och kvalitetstestas. Tidplanen i emissionsmemorandumet var inte fullständig och det var olyckligt. Enskilda milstolpar i tidslinjen påverkar inte nödvändigtvis andra. Det är slutgodkännandet som har betydelse och där har vi ingen anledning att meddela något annat än att det är andra halvåret 2014 som gäller.        ./.

För ytterligare information kontakta:

Henrik Norström, COO Brighter AB (publ)
E-post: henrik.norstrom@brightercompany.com

Truls Sjöstedt, VD Brighter AB (publ)
E-post: truls.sjostedt@brightercompany.com

Brighter har genom sin patentskyddade produkt utvecklat en unik metod för att förenkla egenvården av diabetes. Ett hjälpmedel som underlättar en normal livsföring för miljontals diabetiker över hela världen. Bolaget planerar att lansera produkten under andra halvåret 2014.

Brighter AB är noterat på NASDAQOMX First North, mer information finns på www.nasdaqomxnordic.com.

För mer information: www.brightercompany.com

Följ oss på: www.facebook.com/brightercompany