Nomineras till Diabetes Mine Challenge 2011

Det svenska utvecklingsföretaget Brighter är ett av tjugo bidrag som nominerats i årets upplaga av Diabetes Mine Challenge 2011. Tävlingen är en online-tävling som uppmuntrar utvecklandet av nya kreativa verktyg för att förbättra livet för diabetiker.

Tre vinnare kommer att utses i år, och dessa kommer att erbjudas en möjlighet att samarbeta med hälso- och wellnessexperter på det globala design- och innovationsföretaget IDEO.

Vidare kommer vinnarna att få möjlighet att delta på ”innovation incubator” Health 2.0 som går av stapeln i september 2011 i San Fransisco, USA och beredas möjlighet att presentera sina innovationer för ett antal Silicon Valley baserade investerare.

Om Diabetes Mine Challenge 2011

Tävlingen sponsras av California HealthCare Foundation (CHCF), en oberoende filantropisk organisation som har åtagit sig att förbättra det sätt som vården levereras på och finansieras. Tävlingen stöds även av design- och innovation företaget IDEO, med huvudkontor i Palo Alto, Kalifornien, och Medgadget.com, Internettidskriften för nya medicinska teknologier.

Tävlingsbidragen går att ta del av på Diabetes Mine Challenge 2011 Youtubechannel http://www.youtube.com/diabetesmine där även Brighters bidrag finns med. Det går även att beskåda Brighters bidrag på bolagets egen Youtubechannel http://www.youtube.com/BrighterCompany

Tävlingen omfattar en allmän röstning, http://www.diabetesmine.com/designcontest och pågår mellan den 17 och 27 maj 2011.

"Att bli nominerad till Diabetes Mine Challenge är en seger i sig med tanke på det antalet bidrag som granskats av tävlingskommittén. För alls oss som är inblandade i Brighters dagliga verksamhet är detta en stort erkännande som inte kunde kommit mer rätt i tiden eftersom vi påbörjat vår process mot en listning av vårt företag " säger Truls Sjöstedt, VD på Brighter AB. Om Brighter AB Brighter utvecklar och kommersialiserar innovativa lösningar för egenvård av diabetes. De är ett STING Alumni-bolag. Finansiering har kommit från ALMI, Innovationsbron, KAS Innovationsfond (en verksamhet inom Karl-Adam Bonniers stiftelse) samt privata investerare bl.a. Lasse Tenerz (en av Radi Medicals grundare) .

För mer information:
Truls Sjöstedt, VD på Brighter AB