Operativ sammanfattning

Nedan följer en sammanfattning av Brighter-gruppens operativa verksamhet.

Generellt
Brighter optimerar sitt team inom flera områden, inklusive försäljning & go-to-market, data science, regulatory, FoU och affärsutveckling, i Sverige, GCC och SEA. Bolaget gör framsteg i arbetet med att etablera nya strategiska och kommersiella partnerskap för att stödja kommersialisering. Alla team fokuserar på försäljningsmöjligheter i de marknader där våra lösningar redan finns eller för närvarande genomgår marknadsgodkännandeprocesser. Främsta prioritet är go-to-market och att generera intäkter.

Actiste
Actiste-tjänsten (B2C Ecommerce-erbjudande) gick live i Sverige i maj 2020. Det primära målet med lanseringen är att erhålla värdefull användardata och insikter från verkliga användare som kan stödja Brighters pågående kommersialiseringsarbete på andra marknader. Brighter strävar också efter ytterligare försäljningsmöjligheter i Sverige genom samarbeten med vårdkliniker och offentliga institutioner, samt genom den pågående utvecklingen av Diabetesdoktorn tillsammans med den digitala vårdgivaren Accumbo. Vidare är bolaget på god väg att etablera kommersiella partnerskap i Sydostasien och Mellanöstern. I juli 2020 inleddes ett partnerskap med provinsregeringen för Västra Java i Indonesien. Inom ramen för samarbetet kommer Brighter att leverera 100 Actiste-abonnemang och stödja utbildning av vårdpersonal på lokala sjukhus i hantering av Actiste.

Pågående marknadsgodkännandeprocesser för Actiste:
Förenade Arabemiraten, Saudiarabien, Indonesien, Thailand, Singapore, Malaysia

Camanio
Camanio fokuserar för närvarande på kommersialiseringen av sin nyligen lanserade SmartCare-plattform – en lösning som underlättar övergången till digital hemsjukvård och gör det möjligt för vårdgivare att skräddarsy det digitala ekosystemet i hemmet. Under våren lanserade Camanio också ”Trygga Möten” – en digital videokonferenstjänst speciellt utformad för användning i den svenska äldreomsorgssektorn.

Företaget är väletablerat på den svenska vårdmarknaden och har sedan starten sålt produkter till mer än 50% av kommunerna i Sverige.

Nectarine Health
Nectarine Health, som introducerar en avancerad AI-plattform i framkant, utvecklad för att skapa bättre förutsättningar för äldreboenden och hemtjänst att leverera omsorg av hög kvalitet, är live med sin första lösning för professionellt bruk.

Företaget utvecklar för närvarande ett konsumenterbjudande med sin generation 2-lösning, som kommer att vara bolagets primära fokus framöver. Tjänsten förväntas vara klar för lansering 2021.

Forskning och utveckling, IP
Brighter arbetar kontinuerligt med att utöka sin IP- och produktportfölj. Den 7 juli 2020 kunde bolaget stolt presentera en helt ny produkt: Actiste® Mini, som redan erhållit CE-märkning. Enheten kommer att vara en nyckelkomponent i en ny tjänst som för närvarande utvecklas av Brighter.

Bolaget har för närvarande 27 beviljade patent och 38 pågående patentansökningar.

Länder och regioner som Brighter innehar patent i:
EPO, US, SE, GB, DE, FR, JP, CH, NL, BR, ID, IN, TR, PL, MY, MX, SG, KR, VN, TH

Henrik Norström, CEO
henrik.norstrom@brighter.se

Brighters Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB +46 (0)8 – 684 211 10, adviser@eminova.se, www.eminova.se

Brighter är ett svenskt health tech-bolag med en vision om en enklare vardag för människor som lever med en kronisk sjukdom. Vi tror att en datacentrisk approach är nyckeln till att ge smartare vård. Våra lösningar stärker och underlättar flödet av valida hälso- och behandlingsdata mellan patienter, deras nära och kära och deras vårdgivare – vilket kan förbättra livskvaliteten, minska belastningen på sjukvården och öppna upp nya möjligheter för datadriven forskning. Brighter är certifierat under ISO 13485. 2019 utnämndes bolaget till vinnare i Swecare Rising Stars Award.
Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market/BRIG.