Valberedningens förslag till styrelse och justerat förslag inför årsstämman 2020

I kallelsen som offentliggjordes den 13 maj 2020 meddelade valberedningen att den skulle återkomma med förslag till styrelseledamöter. Nedan framställes valberedningens förslag till styrelse inför årsstämman i Brighter AB (publ) den 15 juni 2020. Aktieägaren Recall Capital Nordic AB har även begärt en justering av det föreslagna incitamentsprogrammet för styrelsen, som beskrivs i sin helhet på Brighters hemsida https://brighter.se/.

Valberedningens förslag
Valberedningen föreslår att Truls Sjöstedt, Jan Stålemark, Emanuel Lipschütz och Tove Andersson omväljs. Till nyval föreslås Peter Sibirzeff och Anna Bernsten. Truls Sjöstedt föreslås som styrelsens ordförande.

Anna Bernsten
Anna Bernsten är ett erkänt styrelseproffs med mer än 25 år operativ erfarenhet av internationell affärsutveckling, strategi, management och varumärkesfrågor inom lifescience. Anna har tidigare arbetat med bolag som GE Healthcare och ASSA Abloy och har suttit i styrelsen för bland annat Oatly, Fagerhult, Nolato, Arcam, Björn Axén, Pågen, Medivir, Probi, Moberg Pharma och CellaVision.

Peter Sibirzeff
Peter Sibirzeff är en beprövad företagsledare med lång internationell arbetslivserfarenhet från bank- och finansindustrin, FinTech-bolag och HealthTech-bolag. Peter är idag Director på det amerikanska datavisualiseringsbolaget 3Forge och har tidigare innehaft ledande roller inom bland annat Orc Software, Alphacet och Jiway (Morgan Stanley/OMX joint venture).

Justering av föreslaget incitamentsprogram för styrelsen
Aktieägaren Recall Capital Nordic AB (”Aktieägaren”) har föreslagit att årsstämman 2020 i Brighter AB (publ) (”Brighter”) ska besluta om ett incitamentsprogram för styrelsen i Brighter (”Styrelseprogrammet”). Enligt det ursprungliga förslaget kunde högst 995 181 så kallade prestationsaktierätter tilldelas deltagarna i programmet och sammanlagt innebar förslaget att högst 1 307 866 teckningsoptioner kunde emitteras för att säkra tilldelning och kostnader med anledning av programmet, vilket motsvarade 0,66 procent av antalet aktier och röster i Brighter.

Aktieägaren har meddelat Brighter att förslaget till Styrelseprogrammet ska ändras så att antalet Prestationsaktierätter som kan tilldelas deltagarna ska utökas till att omfatta högst 1 540 000 stycken samt att högst 2 023 868 teckningsoptioner ska kunna emitteras för att säkra tilldelning och kostnader med anledning av programmet, vilket motsvarar 1,01 procent av antalet aktier och röster i Brighter.

Enligt Aktieägarens ändrade förslag ska högst 440 000 av teckningsoptionerna kunna tillfalla styrelsens ordförande (tidigare 497 591) och högst 220 000 av teckningsoptionerna kunna tillfalla vardera ordinarie styrelseledamot (tidigare 99 518).

Truls Sjöstedt, Styrelseordförande
truls.sjostedt@brighter.se

Brighters Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB +46 (0)8 – 684 211 10, adviser@eminova.se, www.eminova.se

Brighter är ett svenskt health tech-bolag med en vision om en enklare vardag för människor som lever med en kronisk sjukdom. Vi tror att en datacentrisk approach är nyckeln till att ge smartare vård. Våra lösningar stärker och underlättar flödet av valida hälso- och behandlingsdata mellan patienter, deras nära och kära och deras vårdgivare – vilket kan förbättra livskvaliteten, minska belastningen på sjukvården och öppna upp nya möjligheter för datadriven forskning. Brighter är certifierat under ISO 13485. 2019 utnämndes bolaget till vinnare i Swecare Rising Stars Award.
Bolagets aktier är listade på Nasdaq First North Growth Market/BRIG.