VD-brev nummer 1, 2015

Under Hägglund blev e-hälsa en del av det digitala landskapet.

Igår meddelade Göran Hägglund sin avgång från posten som partiledare för Kristdemokraterna. Hägglund har under de senaste åtta åren varit Sveriges socialminister och under denna period har e-hälsan lyfts upp allt tydligare på den politiska agendan och medtechbranschen har varit en ledande del i utvecklingen.

Hägglund hade en vision om att vi i Sverige skulle få ett patientnära hälsokonto och att det ska bli lika naturligt att administrera sina vårdkontakter online som att betala räkningar via internetbanken. Trots att visionen inte förverkligats än kan vi ändå se en tydlig bild av ett landskap i förändring där det digitala gror och växer fram i allt större utsträckning. Ett tecken på detta är att vi sedan ett år har E-hälsomyndigheten med uppdraget att skapa delaktighet och ge stöd till beslutsfattare.

Nyligen gick Telia ut med nyheten att företaget storsatsar på hälsotjänster i hemmet och enligt Niclas Sundler på Telia Healthcare kommer mer än hälften av alla svenskar vara uppkopplade för vård i hemmet inom tre till fem år.

Patrik Sundström, expert på e-hälsa hos SKL, Statens Kommuner och Landsting, säger att tiden nu mogen för ett genombrott där en viktig förklaring är utbyggnaden av bredband och digitaliseringen av medborgarnas hem.

När Stockholms läns landstingsfullmäktige klubbade den senaste budgeten på 51,5 miljarder innehöll den ett flertal formuleringar om strategiska utvecklingsområden för e-hälsa. Dels för patienternas delaktighet men också som en viktig del inom behandlingen av fetma, diabetes 2, hjärtsvikt, artriter och bröstcancer.

Brighter är en given aktör på denna spelplan, där vår unika automatiska journalföring av både blodsockervärde och insulindos förs över till patient och vårdgivare. Vi kallar det “the Benefit Loop”, eller på svenska “förbättringsloopen”, vilket avser att behandlingen ger en logg som ger möjlighet till analys, rapportering och rekommendation, vilket över tiden ger en bättre vård, och därmed hälsa, samt en långsiktig lägre samhällskostnad för diabetesvården.

Hägglunds tid som socialminister kan beskrivas som en epok då digitala landvinningar fick politiken och vårdregionerna att börja resonera om och se möjligheten i den digitala utvecklingen. E-hälsa som område växer och skapar nya förutsättningar för en modernare och mer effektiv vård.

Truls Sjöstedt
VD och Grundare

Brighter skapar innovationer som gör livet enklare för människor som lever med en sjukdom. Den första idén handlar om att förenkla och effektivisera behandlingen med insulin. Brighter har genom sin patentskyddade produkt utvecklat ett unikt hjälpmedel som förenar diagnostik, medicinering och journalföring i en enhet. Den ger miljontals diabetiker över hela världen möjligheten till förbättrad livskvalitet. Data som genereras kan delas och följas upp och produkten fungera på så sätt som en länk mellan patientens behandlingsvardag och vårdens behandlingsplan. Den ökning i kvalitet och kostnadseffektivitet som möjliggörs kommer i slutänden både patient, vårdgivare, betalare och myndigheter tillgodo. Vi tror att enkelhet och tillgänglighet driver beteendeförändring och att ansvaret för hälsa allt mer förflyttas till individen. Därför vill vi förstå människor och deras livssituation för att utveckla enkla, smarta och pålitliga hjälpmedel som förenklar deras vardag och höjer behandlingskvalitén.

Bolagets aktie är listad på NASDAQ OMX First North/BRIG

För mer information: www.brightercompany.com

www.introduce.se

Brighters Certified Adviser är Remium Nordic AB, Per Grundström +46 (0)8 – 454 32 29, CorporateFinance@remium.com, www.remium.com