Bokslutskommuniké 2009 Bringwell AB (Publ)

Oktober - december 2009

Intäkterna uppgick till 184,1 (202,8) MSEK

EBITDA uppgick till 13,9 (35,2) MSEK

EBITDA uppgick till 28,6 MSEK före engångsposter

EBITDA-marginalen uppgick till 7,8 (17,4) %

EBITDA-marginalen uppgick till 15,5 % före engångsposter

Resultat efter skatt uppgick till -2,1 (14,1) MSEK

Resultatet efter skatt justerat för avskrivning av immateriella tillgångar uppgick till 6,9 (22,4) MSEK

Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till 25,6 (46,2) MSEK

Resultat per aktie uppgick till -0,01 (0,06) SEK

Resultat per aktie justerat för avskrivningar av immateriella tillgångar uppgick till 0,03 (0,09) SEK

Januari – december 2009

Intäkterna uppgick till 742,9 (801,2) MSEK

EBITDA uppgick till 92,9 (132,8) MSEK

EBITDA uppgick till 107, 6 MSEK före engångsposter

EBITDA-marginalen uppgick till 12,8 (16,8) %

EBITDA-marginalen uppgick till 14,5 % före engångsposter

Resultat efter skatt uppgick till 23,2 (50,3) MSEK

Resultatet efter skatt justerat för avskrivning av immateriella tillgångar uppgick till 56,9 (82,7) MSEK

Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till 72,5 (81,7) MSEK

Resultat per aktie uppgick till 0,09 (0,20) SEK

Resultat per aktie justerat för avskrivningar av immateriella tillgångar uppgick till 0,22 (0,33) SEK

VD kommentar

”Under fjärde kvartalet minskade försäljningen med 9.2% jämfört med förra året, men ökade 4.0% jämfört med föregående kvartal. Faktureringen fortsatte att påverkas av viss lageravveckling i kundledet samt Bringwells eget beslut att avstå från att sälja olönsamma produkter. De förändringar som genomförts i produktportföljen är en viktig förklaring till att bruttomarginalen ökade till sin högsta nivå någonsin vid 70,0 % innan engångsposter jämfört med 60.7% under föregående kvartal. Trots den starka bruttomarginalen minskade rörelsemarginalen före engångsposter till 15.5% jämfört med 17.4% under samma period förra året, vilket främst förklaras av den minskade volymen samt fortsatt höga marknadsinvesteringar.

Under kvartalet redovisar Bringwell engångsposter om totalt 14.7 MSEK som är hänförliga till den uppskjutna börsintroduktionsprocessen, lagerreserveringar efter genomgångna förändringar i produktportföljen, en tvist från 2007, samt personaluppsägningar främst i den norska verksamheten. Engångsposterna har inte nämnvärt påverkat kassaflödet, vilket fortsatt varit tillfredsställande och uppgick i kvartalet till 25,6 MSEK.

Försäljningen i Finland har fortsatt utvecklats bättre än plan, försäljningen i Sverige och på export enligt plan medan försäljningen i Norge och Danmark har utvecklats sämre än plan vilket beror främst på vikande hälsofackmarknad. Den största ökningen ser vi genom kanalen dagligvaruhandeln i Sverige (+ 40 %) och Internet/Postorder i Finland (+ 19 %) jämfört med fjärde kvartalet 2008. Vad avser produktområdena har försäljningen av produkter inom naturläkemedel och hudvård ökat jämfört med fjärde kvartalet 2008.

Framtidsutsikterna för Bringwell är goda.

Egenvårdsmarknaden växer väsentligt mer än ekonomin i stort. Bringwell erbjuder ledande produkter under starka varumärken inom både kosttillskott och naturläkemedel. Vi har lyckats omvandla vår starka position på marknaden till goda vinster och starka kassaflöden. Vår bedömning är att den utvecklingen kommer att fortsätta. Vi fortsätter att fokusera på att öka andelen egentillverkade produkter i syfte att förbättra marginalerna samt att minska rörelsekapitalbindningen för att stärka kassaflödet. Därutöver utvärderas löpande nya förvärvs- och inlicensieringsmöjligheter. Vi går in i 2010 med en rekordhög bruttomarginal som med växande volymer ger bra förutsättningar till god vinsttillväxt framöver, säger Bringwells VD David Rönnberg.

Framtidsutsikter och trender

Egenvårdsmarknaden bedöms komma att växa med 5 procent per år under de närmaste åren. Ökad fokusering från media på områden som livsmedel, hälsotrender, livsstil och träning har ökat det generella hälsomedvetandet, vilket bedöms höja efterfrågan på produkter inom detta område. Även fler försäljningsställen inom dagligvaruhandel och fler apotek bedöms bidra till marknadstillväxten.

Vi har som mål att kunna nå en EBITDA-marginal på 20 procent. Mot bakgrund av förväntade marknadstillväxten ställer detta betydande krav på vår förmåga att öka marknadspenetrationen, anpassa produktutbudet och stärka närvaron inom samtliga försäljningskanaler genom både organisk tillväxt och förvärv.

Vi skall fortsatt sträva efter att öka andelen egentillverkade produkter och samtidigt förbättra koncernens inköp och logistikfunktioner. Enligt vår bedömning har Bringwell möjlighet att med nuvarande produktportfölj på sikt öka andelen egentillverkade produkter från nuvarande cirka 20 procent till cirka 40 procent med åtföljande marginalförbättringar.

Bringwellkoncernen kommer fortsatt att bevaka möjligheterna att genomföra strategiska förvärv och utvinna synergier. Den nordiska egenvårdsmarknaden är alltjämt förhållandevis fragmenterad och vi har en lista över tänkbara förvärvsobjekt där vi är beredda att gå vidare när rätt tillfälle ges.

Genom att i större utsträckning än tidigare kontrollera hela värdekedjan, från inköp och produktion till distribution och försäljning, skapar vi en stark plattform för förbättrade marginaler och ökad lönsamhet. Den starka marknadspositionen ger oss även bra möjligheter att bygga och befästa starka varumärken.

Bringwell har goda förutsättningar att växa organiskt i snabbare takt än den underliggande marknaden under 2010. Den nya situationen av apoteksmarknaden i Sverige tror vi kommer att skapa betydande affärsmöjligheter för Bringwell Framöver.

Egenvårdmarknaden har historiskt varit relativt opåverkad av svängningar i den allmänna konjunkturen. Trots rådande konjunkturläge har bolaget fortsatt att utvecklats väl under hösten och vintern. Även om konjunkturen försvårar prognosarbetet även för oss är det vår bedömning att Bringwell kommer att ha en fortsatt positiv utveckling.

Händelser efter rapportperiodens slut

Bringwell har per den 4 januari utökat möjligheten till distribution av läkemedel

Bringwell har per den 12 januari betalat ut tilläggsköpeskilling om 26,4 MSEK.

Upplysningar lämnas av:

David Rönnberg, vd, tel. +46 8 412 72 00

Bringwell AB (publ) som är anslutet till First North, Evli Bank Plc. är

dess Certified Adviser. Bringwell utvecklar egna kliniskt dokumenterade

varumärken och patenterade substanser. I tillägg till egna varumärken

inlicensierar Bringwell intressanta produkter till den nordiska

marknaden. Läs mer på

www.bringwell.com