Bokslutskommuniké 2014 Bringwell AB (Publ)

OKTOBER – DECEMBER 2014

• Intäkter i kvarvarande verksamheter[1] uppgick till 99,7 (95,2) MSEK
  • EBITDA i kvarvarande verksamheter uppgick till -16,1 (0,0) MSEK och EBITDA-marginalen till -16,1 (0,0)%
  • EBITDA i kvarvarande verksamheter och exkl engångsposter[2] uppgick till -5,5 (1,6) MSEK och EBITDA-marginalen till -5,5 (1,6)%
  • I kvartalsresultatet ingår det poster av engångskaraktär[2] om -10,6 (-1,6) MSEK
  • Totala intäkter uppgick till 99,7 (148) MSEK
  • Total EBITDA uppgick till -16,1 (6,4) MSEK och EBITDA-marginalen till -16,1 (4,3) %
  • Resultat efter skatt, inkl engångsposter uppgick till -17,8 (-13,5) MSEK
  • Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -2,9 (5,8) MSEK
  • Kassaflöde efter investeringsverksamheten uppgick till -5,0 (5,8) MSEK

JANUARI – DECEMBER 2014

• Totala intäkter i kvarvarande verksamheter[1] uppgick till 384,4 (390,1) MSEK
  • EBITDA i kvarvarande verksamheter uppgick till -19,8 (-25,3) MSEK och EBITDA-marginalen till -5,1 (-6,5)%
  • EBITDA i kvarvarande verksamheter exkl engångsposter[2] uppgick till 0,2 (3,6) MSEK och EBITDA-marginalen till 0,0 (0,9)%
  • I periodens resultat ingår det poster av engångskaraktär om -19,9 (-28,9)[2] MSEK
  • Totala intäkter uppgick till 466,2 (607,4) MSEK
  • EBITDA uppgick till -12,9 (36,3) MSEK och EBITDA-marginalen till -2,8 (6,0) %
  • Resultat efter skatt från kvarvarande verksamhet uppgick till -163,4 (-76,1) MSEK
  • Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -4,8 (16,5) MSEK
  • Kassaflöde efter investeringsverksamheten uppgick till 297,2 (14,1) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till -0,63 (-0,29) SEK
  • Antal anställda var vid periodens utgång 79 (100)

VD-kommentar:

Fortsatt tillväxt för Bringwell även i fjärde kvartalet

Efter försäljningen av NaturaMed Pharma har Bringwell under andra halvåret fortsatt med renodlingen av bolaget och dess produktportfölj med huvudfokus på att stärka topplinjen och reducera fasta kostnader, något vi är på god väg att lyckas med.

Tillväxten på 6% i tredje kvartalet följdes upp med en tillväxt på 5% i fjärde kvartalet. Total försäljning under perioden uppgick till 100 MSEK jämfört med 95 MSEK under samma period föregående år. Under andra halvåret har mer fokuserade och ökade marknadssatsningar, dels på nylanseringar som på basförsäljningen, gett goda effekter både i slutet av 2014 och början av 2015.

Bolaget har ett kraftfullt kostnadsbesparingsprogram som också börjar ge effekt och som synliggörs under fjärde kvartalet med en tydlig nedgång i fasta kostnader. Marknadsinvesteringarna har under kvartalet ökat enligt plan och kommer att ge full effekt under 2015. Beslutet att flytta produktionsanläggningen i Uppsala till befintlig produktionsanläggning i Falköping verkställdes lyckosamt under sista kvartalet. Projektet kommer att ge årliga besparingar på ca 5 MSEK från och med 2015. Det uppstartade kostnadsbesparingsprogrammet har sänkt fasta kostnader och personalkostnader med totalt 10 MSEK och kommer att ge ännu mer effekt såväl i år som 2016.

Som ett resultat av den stora omläggningen av produktion och lager har det under upprensning i varulagret uppkommit kassationer (till stor del avhängigt nya märkningsregler och sortimentsförändringar) och liknande poster av engångskaraktär som hanteras i fjärde kvartalet. Detta i kombination med den ökade marknadssatsningen tillsammans med negativa valutaeffekter drog ner resultatet i kvarvarande verksamhet, före engångsposter, från1,6 MSEK i fjärde kvartalet 2013 till –5,5 MSEK 2014.

Vidare innebär det kostnadsbesparingsprogram som pågår att resultatet belastats med engångskostnader för personalförändringar, avveckling av IT och logistikstrukturer samt anpassning till minskat behov av lokalyta. Totalt uppgår dessa engångsposter till 10,6 MSEK i kvartalet vilket gör att rapporterad EBITDA, inklusive dessa kostnader, uppgick till -16,1 MSEK jämfört med rapporterat 0-resultat för motsvarande period föregående år (då inkluderande engångsposter på 1,6 MSEK).

Totalt är 2014 belastat med engångskostnader på 19,9 MSEK avseende kostnader för flytt av fabriken i Uppsala till Falköping, omstrukturering som påbörjats under sista kvartalet och kostnader för rättsprocesserna avseende Cederroth och MJT Holding. Resultatet före dessa engångsposter är 0,2 MSEK, att jämföra med 3,6 MSEK föregående år. Det resultatet är i sin tur belastat med kostnader av engångskaraktär för försäljning av Naturamed Pharma och konsultkostnader i samband med omstrukturering av bolaget, totalt 4,7 MSEK. Rensar man för alla kostnader av engångskaraktär så är EBITDA i kvarvarande verksamhet 2014 4,9 MSEK att jämföra med 5,1 MSEK i föregående år.

Antalet anställda i kvarvarande verksamhet är vid utgången av 2014 79 att jämföras med 100 föregående år, totalt en reduktion av 21. Pågående processer kommer att leda till ytterligare reduktioner under 2015.

Bringwell är inne i en nödvändig omställningsprocess vilket har belastat resultatet tungt, både i kvartalet och under hela 2014. Tillväxt de två senaste kvartalen tillsammans med kostnadsbesparingsprogrammet har sänkt och kommer fortsätta minska kostnaderna vilket gör att vi ser att Bringwell är på rätt väg och stärker sin position som ett av det ledande nordiska bolagen inom hälsa och välbefinnande.

Lars Lund-Roland
VD och koncernchef Bringwell AB (publ)

[1] Kvarvarande verksamheter efter avyttring av Active Nutrition International Oy i januari 2014, och NaturaMed Pharma AS samt NaturaMed Pharma AB i juni 2014
[2] Engångsposter avser kostnader relaterade till tvister samt omstruktureringskostnader för nedläggning av anläggningarna i Uppsala och Malmö 2014 samt nedläggning av Biokraft anläggning 2013.