BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 2016

JULI - DECEMBER 2016

• Totala intäkter uppgick till 163,2 (186,5) MSEK, en minskning med 12 %
  • EBITDA exkl. engångsposter uppgick till 6,3 (3,9) MSEK, en förbättring med 2,4 MSEK och EBITDA-marginalen uppgick till 3,9 (2,1) %, en förbättring med 1,2 %-enheter
  • EBITDA uppgick till 31,9 (-3,4) MSEK och EBITDA-marginalen till 19,5 (-1,8) %
  • I halvårsresultatet ingår det poster av engångskaraktär om 25,6 (-7,3) MSEK, varav +28,3 MSEK är nettot av reduktion av skadestånd och uppkomna processkostnader under halvåret i Cederrothtvisten.
  • Resultat efter skatt, inklusive engångsposter, uppgick till 21,4 (-51,8) MSEK
  • Periodens kassaflöde uppgick till 24,4 (22,0) MSEK

JANUARI - DECEMBER 2016

• Totala intäkter uppgick till 336,3 (378,4) MSEK, en minskning med 11 %
  • EBITDA exkl. engångsposter uppgick till 4,1 (3,7) MSEK, en förbättring med 0,4 MSEK och EBITDA-marginalen uppgick till 1,2 (1,0) %, viket är en förbättring med 0,2 %-enheter
  • EBITDA uppgick till 25,7 (-17,9) MSEK o EBITDA-marginalen till 7,6 (-4,7) %
  • I resultatet ingår det poster av engångskaraktär om 21,6 (-21,5) MSEK, varav +26,9 MSEK är nettot av reduktion av skadestånd och uppkomna processkostnader under året i Cederrothtvisten.
  • Resultat efter skatt, inklusive engångsposter, uppgick till 11,8 (-69,0) MSEK
  • Periodens kassaflöde uppgick till 6,7 (-5,0) MSEK

VD-ORDET

Inledning

Under hösten 2016, bestämde vi oss för att genomföra två saker; för det första ville vi avsluta 2016 på ett sätt som gjorde att vi både genererade ett positivt kassaflöde, och fick ett resultat som var bättre än andra halvåret 2015. I en situation där omsättningen har fallit med 12 % har vi lyckats med det. Kassaflödet justerat med effekten från factoring blev under andra halvåret +12,5 MSEK, och EBITDA före engångskostnader uppgick till 6,3 MSEK. Detta, tillsammans med att vi fick en rättvis dom i Cederrothfallet, är viktiga faktorer för Bringwells fortsatta utveckling. För det andra satte vi som mål att utveckla och påbörja genomförandet av ett förbättringsprogram. Bringwell är idag inte tillräckligt lönsamt och vi behöver förbättra oss inom flera områden för att nå våra målsättningar.

Vi ska bli mer effektiva

En av våra största kostnader är marknadsföring av våra produkter. Effektiv användning av marknadsföringsmedel innebär att man använder en andel av omsättningen till marknadsföring som både är hållbar över tid och som skapar tillväxt. Under andra halvåret har andelen av omsättningen som vi använder för marknadsföring effektiviserats med 6 %-enheter jämfört med andra halvåret 2015 och vi har implementerat metoder som gör att vi framöver kan säkerställa en mer effektiv användning av våra medel.
Vi behöver också effektivisera övrig verksamhet vad gäller vår användning av både fasta och produktrelaterade kostnader. Under 2016 har vi samlat alla funktioner för logistik, redovisning och lager i Falköping och även effektiviserat säljkåren. Totalt har vi som en följd av detta minskat bemanningen under 2016 från 66 till 61 personer. Fokus har också legat på att reducera inköps- och produktionskostnaderna på våra produkter. Detta är ett arbete som har gett bra effekt under 2016 och vi har bra och konkreta planer för detta även framöver.

Vi ska ha ett bättre och mer effektivt sortiment

Bringwell har över tid satsat alltför brett på flera olika varumärken, där förutsättningarna för en lönsam verksamhet inte har varit goda. Vi har därför initierat åtgärder för att minska sortimentet och se över våra avtal med leverantörerna. Som en konsekvens av detta kommer vi bland annat inte längre att sälja varumärkena Biolife, Questbar och Multipower. Även om detta på kort sikt är ogynnsamt för omsättningen - dessa varumärken stod för 65% av omsättningstappet under 2016 - så är det absolut nödvändigt på lång sikt, vi måste ha produkter med goda marginaler och vi måste ha avtal där vi inte tvingas till hög kapitalbindning.
Reducering av sortimentet är också centralt för att få ett lägre rörelsekapital och därmed förstärkt likviditet. Vårt sortiment har därför minskats från 655 till 590 artiklar under 2016 och vi har planerat ytterligare nedskärningar till cirka 430 artiklar under första halvåret 2017.

Vi ska bli en bättre partner för våra kunder

Bringwells största kundsegment är hälsokosthandeln. För helåret 2016 stod denna kanal för 46 % av vår omsättning (exklusive export), medan vår omsättning i kanalen föll med 22 %. Hälsokostkanalen är en kanal vi måste och vill satsa på om vi ska lyckas. Därför ska vi bli en bättre partner för våra hälsokostkunder, och har skapat ett bra fundament framöver med fördelaktigare avtal, ett mer anpassat sortiment och ett aktivt kampanjprogram.
Samtidigt har vi produkter och varumärken som passar bra även i andra kanaler. Exempelvis har välkända varumärken som möter ett brett konsumentbehov en naturlig plats i dagligvaruhandeln. Andra produkter som täcker mer "medicinska" behov vill konsumenterna finna på apotek och vi har med tiden sett till att bredda distributionen av dessa produkter till denna kanal. Resultatet 2016 blev en omsättningsökning på 10 % - främst genererat av svenska apotek. Framöver vill vi aktivt bearbeta apotek även i andra länder. För att möjliggöra detta har vi bland annat ingått ett distributionsavtal med Tamro i Finland. Samtidigt kommer vi också fortsättningsvis hålla foten på pedalen i Sverige.
Slutligen måste vi också finnas till hands för konsumenter som vill handla online - vår tillväxt för webbhandeln förra året blev 16% - och vi har ett aktivt samarbete och bra planer för våra kunder för att göra ett bra jobb även här.

Vi måste utveckla våra varumärken

Till syvende och sist lever Bringwell av att utveckla, förbättra och sälja varumärken och produkter till konsumenter. Konkurrensen är hård - både från varumärkesleverantörer och handelns egna varumärken - samt att konsumenten blir mer och mer krävande.
Under 2016 har vi lyckats med vissa varumärken, medan andra har varit svårare. En av ljuspunkterna var Probi, där vi genom ett aktivt lanserings- och försäljningsprogram och ett gott samarbete med vår leverantör har skapat en tillväxt på 24 %. Detta varumärke är nu vårt största i Sverige. Vi har också träffat rätt med lanseringen av Eskimo-3 Kids Chewable, en omega-3-produkt med god smak, där både barn och vuxna lätt kan få i sig sin dagliga dos av omega-3. Produkten har fått bra listning i Sverige, den är på väg in i Danmark och även till våra exportmarknader, bland annat i Kina, Irland och Storbritannien. Vi har också förnyat marknadsföringen av KanJang - Sveriges mest sålda medel mot förkylning - med god effekt.
Vår satsning framöver kommer att fokusera längs två spår. För det första kommer vi att stärka innovations- och marknadsföringsarbetet för våra egna varumärken, där bland annat Eskimo-3, KanJang, Mivitotal, Maxosol och MOVO är viktiga. För det andra kommer vi aktivt att vidareutveckla de licensierade varumärken som vi har bestämt oss att satsa på och vi kommer att fördjupa samarbetet med våra duktiga leverantörer inom detta område.

Framöver

För 2017 är vår huvudplan att genomföra det förbättringsprogram som vi initierade 2016 och som vi tidigare beskrivit. Vi kommer också att rikta särskilt fokus på att stabilisera och så småningom vända utvecklingen på den norska marknaden, där vi hittills har varit sårbara på grund av svaga licensierade varumärken och för få egna, starka varumärken. Det är bara att kavla upp ärmarna och se fram emot ett aktivt år!

Martin Klafstad, CEO

För mer information kontakta:
Jonny Hoffman, CFO, +46 (0)733553800
Martin Klafstad, CEO, +47 92896700

Denna information är sådan information som Bringwell AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 februari 2017 kl.11:00.

Bringwell AB (publ) är en av de ledande försäljnings- och marknadsorganisationerna för egenvårdsprodukter på den nordiska marknaden. Bringwell arbetar med såväl egna som inlicensierade produkter och varumärken. Bolagets aktie är listad på NASDAQ OMX First North och Mangold Fondkommission AB, tfn. 08-503 015 50, är Certified Adviser.