Bringwell AB (publ) tar över distributionsrätten för Ortis i Sverige

Bringwell stärker sin produktportfölj genom ta över distributionsrätten av Ortis breda sortiment på den svenska marknaden från 1 oktober 2014. Ortis har idag en omsättning på ca 15 miljoner SEK i Sverige. Bringwell distribuerar redan Ortis ”Frukt & Fiber” samt ”MTD Detox” framgångsrikt i Norge där Ortis har blivit Bringwell Norges tredje största varumärke.

”With this partnership, we are consolidating our position in the Nordic market and are eager to further expand the Ortis brand in Swedish pharmacies and health food stores. Since both Ortis and Bringwell offer premium solutions in the gastrointestinal category this agreement appears for us as the perfect match”, säger Michel Horn, Managing Partner of Ortis.

Detta samarbete är helt i linje med Bringwells strategi att växa med stora nordiska varumärken och att på så sätt skapa synergier inom marknadsföring och distribution.

I Sverige gör tillskottet att Bringwell stärker sin position inom kategorin ”nedre mage” och den växande detox-marknaden. Redan i dag har ”Frukt & Fiber” en bred distribution och är en uppskattad produkt inom branschen. ”Nedre mage”-kategorin är en av de största kategorierna inom hälsa i Sverige.

I dag är Bringwell ledande inom kategorin med produkten ”Probi Mage” och med ”Frukt & Fiber” kompletterar vi nu portföljen med ytterligare ett indikationsområde. Vi är glada och stolta över att Ortis har valt oss som sin samarbetspartner i Sverige”, säger Erika Bennerholt, VD Bringwell Sverige AB.

För mer information, kontakta:
Lars Lund-Roland, VD Bringwell AB (publ), +46 (0)72 554 44 00
Erika Bennerholt, VD Bringwell Sverige AB & CMO Bringwell AB, +46 (0)73 819 74 00

Om Bringwell

Bringwell AB (publ) är den ledande försäljnings- och marknadsorganisationen för egenvårdsprodukter på den nordiska marknaden. Bringwell arbetar med såväl egna som inlicensierade produkter och varumärken. Vår strategi är att leda utvecklingen på egenvårdsmarknaden genom bl.a. innovativa produkter. Bolagets aktie är listad på NASDAQ OMX First North och Mangold Fondkommission AB, tfn. 08-503 015 50, är dess Certified Adviser.