• Bringwell AB/

Bringwell AB har tecknat avtal om att förvärva samtliga aktier i Anjo och ökar därmed omsättningen med ca 29 MSEK och rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) med ca 5 MSEK på årsbasis.

Bringwell AB har tecknat avtal om att förvärva samtliga aktier i Anjo Holding AB, som i sin tur äger samtliga aktier i det danska rörelsedrivande bolaget Anjo AS. Affären förutsätter att extra bolagsstämma i Bringwell fattar beslut om bemyndigande för styrelsen att emittera aktier och att styrelsen godkänner transaktionen. Förvärvet stärker Bringwells ställning ytterliggare som det ledande egenvårdsföretaget på den nordiska marknaden genom en plattform på den danska marknaden.
Anjo, som är en av de ledande leverantörerna till hälsofackhandeln i Danmark, hade 2005 en omsättning på 27 MSEK. Årets omsättning förväntas passera 29 MSEK med en EBITDA på ca 5 MSEK. Anjo besitter en unik kompetens och en stark produktportfölj med varumärken som Bio-Strath, Eskimo-3, Avosol och Garcin. Anjo distribuerar sina produkter via hälsofackhandeln och apotek.
Förvärvet gör att Bringwell blir betydligt starkare på den danska marknaden och kan använda Anjo som en plattform att bygga sin verksamhet ytterliggare i Norden genom att lansera flera av Bringwells egna varumärken på den danska marknaden.
Enligt förvärvsavtalet ska samtliga nyckelpersoner stanna kvar i Anjo, som kommer att drivas vidare i samma anda som tidigare.
Totala köpeskillingen för förvärvet beräknas uppgå till ca 32 MSEK, varav 22,5 MSEK betalas vid tillträdet och tilläggsköpeskillingen, som lägst uppgår till 8,75 MSEK, beräknas erläggas i slutet av april 2010. Avsikten är att den initiala köpeskillingen om 22,5 MSEK finansieras via banklån med 6 MSEK och via en riktad emission av
8 095 000 aktier i Bringwell till ett fastställt värde om ca 17 MSEK.

Bringwell har anlitat Saxon & Partners som finansiell rådgivare i den riktade emission som planeras. Att styrelsen överväger en riktad emission beror bl.a. på att bolaget vill öka likviditeten i Bringwell-aktien. Den totala utspädningen vid den planerade riktade emissionen blir ca 5,3 %.

Tilläggsköpeskillingen som beräknas erläggas i slutet av april 2010 har Bringwell för avsikt att finansiera genom banklån.

Upplysningar lämnas av:
David Rönnberg, CEO, tel. +46 8 412 72 00
Bringwell AB (publ) som är anslutet till First North, utvecklar egna kliniskt dokumenterade varumärken och patenterade substanser. I tillägg till egna varumärken inlicensierar Bringwell intressanta produkter till sin hemmamarknad i Norge, Sverige och Danmark. Läs mer på www.bringwell.com