Bringwell effektiviserar delar av verksamheten och ser synergier om 18 MSEK årligen

Bringwell, Nordens ledande leverantör av egenvårdsprodukter, genomför ett betydande effektiviseringsprogram innehållande lager, inköp, produktion, distribution och personal.  De senaste åren har Bringwell tagit en ledande roll i konsolideringen av den nordiska egenvårdsmarknaden och förvärvat ett flertal nischaktörer med starka produkter och ledande varumärken. Bringwell har valt att initialt gå försiktigt fram med att integrera dessa bolag innan koncernen har en stark och stabil integrationsplattform. I och med färdigställandet av koncernens lager och distributionscentrum i Falköping i september 2010 kan bolaget nu utvinna de betydande samordningsfördelar som förutsågs när förvärven genomfördes. Verksamheten i Falköping har byggts ut med tillräckliga ytor för att kunna ta hem och samordna samtliga externa lager som dotterbolagen idag använder. Detta kommer att medföra betydande stordriftsfördelar inom inköp, distribution och lager samt ge lägre personalkostnader och ett effektivare rörelsekapital.

Effektiviseringen förväntas bidra med förbättrat resultat med netto 2 MSEK under hösten 2010 och 14 MSEK för 2011 och från 2012 18 MSEK årligen.

”Genom att utvinna dessa synergier, samtidigt som den underliggande verksamheten fortsätter att successivt återhämta sig, arbetar vi vidare i syfte att fortsatt generera starka kassaflöden, höja lönsamheten och stärka EBITDA marginalen mot vårt långsiktiga mål om 20 % ”, säger David Rönnberg VD för Bringwell.

Om Bringwell:
Bringwell är Nordens ledande leverantör av egenvårdsprodukter. Bolaget omsatte 742,9 MSEK under 2009, med en bruttomarginal om över 62 %. Bringwells strategi är att växa såväl organiskt som genom förvärv. Under 2008 förvärvade Bringwell de nordiska rättigheterna för några av Skandinaviens viktigaste hälsokostprodukter Kan Jang, Chi San, Chisandra, Arctic Root, Rysk rot och Femineral. Därutöver förvärvades Biokraft AB som ger Bringwell utökad produktionskapacitet samt bredare produktportfölj.

För mer information kontakta:

David Rönnberg, VD Bringwell tel. +46 8 412 72 00, e-post:
david.ronnberg@bringwell.com

Bringwell AB (publ) som är anslutet till First North, Evli Bank Plc. är dess Certified Adviser. Bringwell utvecklar egna kliniskt dokumenterade varumärken och patenterade substanser. I tillägg till egna varumärken inlicensierar Bringwell intressanta produkter till den nordiska marknaden.