Bringwell förvärvar e-handels bolaget Mass.FI

Bringwell, Nordens ledande leverantör av egenvårdsprodukter, förvärvar e-handelsbolaget Mass.FI, som säljer sportnutrition över nätet på den finska marknaden. Mass.FI grundades 2006 och har på kort tid etablerat sig som den ledande leverantören av sportkosttillskott på nätet i Finland, före Gymgrossisten. Bolaget säljer starka varumärken som det egenproducerade Mass Nutrition, samt Bringwells produkter WNT, Twinlab och Multipower. Under räkenskapsåret 2010 omsatte bolaget 24 MSEK med en organisk tillväxt om 80 %. För 2011 förväntas omsättningen överstiga 30 MSEK, med en EBITDA över 3 MSEK.

Genom förvärvet får Bringwell tillgång till internetkanalen där man tidigare inte haft egen försäljning. Internet är en snabbt växande kanal inom hälsa och egenvård och inom kanalen har sportprodukter uppvisat högst försäljningstillväxt. Efter förvärvet är Bringwell verksamt inom samtliga viktiga försäljningskanaler.

Med Mass.FI som bas, avser Bringwell expandera verksamheten såväl geografiskt som produktmässigt. Bringwell har en bred produktportfölj där flera kategorier lämpar sig väl att säljas genom e-handel.

Bringwell betalar 5 MSEK kontant vid tillträdet och en tilläggsköpeskilling som baseras på EBITDA utfallet 2011-2014. Prognostiserad tilläggsköpeskilling uppgår till ca 15 MSEK under förutsättning att bolaget uppvisar stark resultatutveckling efter 2011. Bolaget har ett positivt rörelsekapital och är skuldfritt. Tillträdet förväntas ske under april.

”Efter ett par år av konsolidering, är Bringwell åter i position att genomföra förvärv av högkvalitativa egenvårdsföretag. Vår ställning i Norden stärks genom förvärvet, eftersom vi nu kan nå ut med våra produkter genom samtliga försäljningskanaler. Mass.FI har haft en mycket stark försäljnings- och resultatutveckling de senaste åren. Det är vår övertygelse att den goda utvecklingen kommer att fortsätta med Bringwell som ägare. Vi har en väl genomtänkt plan hur verksamheten skall utvecklas de närmaste åren, där vi kommer att tillvarata de betydande synergier som finns mellan bolagen”, säger David Rönnberg VD för Bringwell.

”The journey so far building Mass.FI has been interesting as well as challenging, and now that Mass.FI is profitable and has a great market position we felt it was the right time to team up with a major industry player such as Bringwell to help us take the business to the next level. I am very excited about the transaction and becoming part of the Bringwell group. The purchase by Bringwell of Mass.FI will provide us with great synergies and opportunities to grow further in Finland, and will make it possible to launch our successful web shop concept in Sweden and Norway” says Robert Walker, owner of Mass.FI.

För mer information kontakta:
David Rönnberg, VD Bringwell tel. +46 8 412 72 00, :david.ronnberg@bringwell.com

Bringwell AB (publ) som är anslutet till First North, Evli Bank Plc. är dess Certified Adviser. Bringwell utvecklar egna kliniskt dokumenterade varumärken och patenterade substanser. I tillägg till egna varumärken inlicensierar Bringwell intressanta produkter till den nordiska marknaden.
Läs mer på www.bringwell.com