Bringwell har tillträtt Biokraft AB

Bringwell, Nordens ledande leverantör av egenvårdsprodukter har tillträtt Biokraft AB som är verksamt inom produktion och försäljning av naturläkemedel och kosttillskott. Biokraft ingår i Bringwellkoncernen från och med 15 oktober 2008.

2007 omsatte Biokraft ca 15 MSEK med en EBITDA om ca 3,5 MSEK. Biokraft äger, producerar och säljer ett 20-tal produkter däribland NoSweat, Neval, Solarin och Figurett på den svenska marknaden. Biokraft äger en produktionsanläggning med GMP-standard (Good Manufacturing Practice) som idag endast har en beläggning på ca 20 %.

Finansiella konsekvenser av Biokraft-förvärvet:

Pris Biokraft inkl kassa om 11,7 MSEK: 29,0 MSEK

Pris Biokraft skuldfritt värde: 17,3 MSEK

Biokraft justerad* EBITDA 2007: 4,35 MSEK

Uppskattade kostnadssynergier under 2009: 7,0 MSEK

* Faktisk EBITDA år 2007 uppgick till 3,5 MSEK. Detta resultat belastades med 0,85 MSEK avseende hyreskostnader. Dessa hyreskostnader försvinner i och med denna affär, eftersom de tidigare externt ägda fastigheterna nu tillförs bolaget och därmed ingår i det skuldfria förvärvspriset om 17,3 MSEK. Finansiering sker med såväl egna medel som banklån.

Fakta om Bringwell:
Bringwell är Nordens ledande leverantör av egenvårdsprodukter. Bolaget omsatte 408,8 MSEK under 2008 års första halvår, med en bruttomarginal om över 60 %. Bringwells strategi är att växa såväl organiskt som genom förvärv. Tidigare i år förvärvade Bringwell de nordiska rättigheterna för några av Skandinaviens viktigaste hälsokostprodukter Kan Jang, Chi San, Chisandra, Arctic Root, Rysk rot och Femineral. Därutöver tecknades nyligen ett betydande distributionsavtal med amerikanska Twinlab avseende produkter inom sportnutrition.

Upplysningar lämnas av:
David Rönnberg, vd, tel. +46 8 412 72 00

Bringwell AB (publ) som är anslutet till First North, Evli Bank Plc. är dess Certified Adviser. Bringwell utvecklar egna kliniskt dokumenterade varumärken och patenterade substanser. I tillägg till egna varumärken inlicensierar Bringwell intressanta produkter till den nordiska marknaden. Läs mer på
www.bringwell.com