Bringwell ingår samarbetsavtal med Life, Nordens största hälsokedja

Bringwell, Nordens ledande leverantör av egenvårdsprodukter, ingår nära samarbetsavtal med Nordens största hälsokostkedja med 415 butiker i Sverige, Norge och Finland. Efter flera år av svaga affärsrelationer har Bringwell och Life som marknadsledare enats om att tillsammans samarbeta för att driva och utveckla den Nordiska hälsomarknaden. Bringwell kommer bland annat att bli huvudpartner med Life för att driva sport Nutrition i Norden där Bringwells produkter får full distribution i Lifes butiker. Bringwell kommer även att ta fram Lifes egen sportserie. Samarbete kommer även att göras inom distribution till Lifes butiker i Sverige och Finland. ”Bringwell har som mål att uppnå balans mellan de olika försäljningskanalerna där Hälsofackhandeln är Bringwells största kanal. Ett ingående samarbete med Nordens största kedja med över 400 butiker där vi tidigare inte haft nära affärsrelationer är otroligt viktigt för Bringwell och vår organiska tillväxt ”, säger David Rönnberg VD för Bringwell. ”Life satsar hårt på att stärka positionen som Nordens största och bästa hälsokedja. Ett ökat samarbete med vår största leverantör är väldigt positivt och något som våra butiker och handlare, applåderar! ”, säger Lars Fins VD för Life Europe. Om Bringwell: Bringwell är Nordens ledande leverantör av egenvårdsprodukter. Bolaget omsatte 742,9 MSEK under 2009, med en bruttomarginal om över 62 %. Bringwells strategi är att växa såväl organiskt som genom förvärv. Under 2008 förvärvade Bringwell de nordiska rättigheterna för några av Skandinaviens viktigaste hälsokostprodukter Kan Jang, Chi San, Chisandra, Arctic Root, Rysk rot och Femineral. Därutöver förvärvades Biokraft AB som ger Bringwell utökad produktionskapacitet samt bredare produktportfölj. För mer information kontakta: David Rönnberg, VD Bringwell tel. +46 8 412 72 00, e-post: david.ronnberg@bringwell.com Lars Fins, VD Life tel. +46 709 278000, e-post: lars.fins@lifeeurope.com Bringwell AB (publ) som är anslutet till First North, Evli Bank Plc. är dess Certified Adviser. Bringwell utvecklar egna kliniskt dokumenterade varumärken och patenterade substanser. I tillägg till egna varumärken inlicensierar Bringwell intressanta produkter till den nordiska marknaden. Läs mer på www.bringwell.com