Bringwell lanserar nya egenägda Eskimo produkter hos Apoteket

Bringwell, Nordens ledande leverantör av egenvårdsprodukter, har fått listning av ytterligare två produkter i grundsortimentet hos Apoteket. I augusti kommer Eskimo Brainsharp samt Eskimo SkinCare att börja säljas i Apotekets butiksnät. Produkterna är två nyheter inom Eskimofamiljen, som sedan tidigare består av Eskimo-3 samt Eskimo Kids. Nu utökas Eskimofamiljen med Eskimo Brainsharp samt Eskimo SkinCare, kosttillskott innehållande bl. a essentiella fettsyror som understödjer hjärnans respektive hudens normala funktioner. Kännetecknande för Eskimo produkter är att de samtliga produceras i Bringwells egna GMP anpassade produktionsanläggning Cardinova samt att de innehåller naturlig, omodifierad fiskolja där Bringwell säkerställt att våra krav på kontrollerat och miljömässigt fiske uppfyllts. De nya högkvalitativa produkterna inom Eskimofamiljen är ett resultat av den löpande produktutvecklingen inom Bringwell. Genom kontinuerliga lanseringar befäster bolaget sin ledande position inom egenvårdssegmentet. Eskimo-3 är en av Sveriges mest använda naturläkemedel innehåller omega-3 fettsyror som kan bidra till skydd mot hjärt-kärlsjukdom. Eskimo Kids är ett kosttillskott innehållande bl.a. omega-3 fettsyror samt D-vitamin utvecklad för växande barns behov. Genom listningen av ytterligare Eskimo - produkter på Apotek förväntas omsättningen inom Eskimofamiljen att öka betydligt. ”Bringwell har som mål att uppnå balans mellan de olika försäljningskanalerna där Apoteket är en viktig kanal för Bringwell. Bringwell har även som mål att ha en så stor del försäljning av egna varumärken som produceras i egna produktionsanläggningar som är möjligt. Listning av ytterliggare produkter inom Eskimofamiljen i Apotekets grundutbud är ytterligare ett steg i detta arbete”, säger David Rönnberg vd för Bringwell. Bringwell har sen tidigare produkterna Eskimo-3, Eskimo-3 Kids, Herstat, Helixor, Helaflex, Artic Root, Cernitol, Kan Jang, Chi San och Nasaleze listat hos Apoteket. Fakta om Bringwell: Bringwell är Nordens ledande leverantör av egenvårdsprodukter. Bolaget omsatte 801,2 MSEK under 2008, med en bruttomarginal om över 60 %. Bringwells strategi är att växa såväl organiskt som genom förvärv. Under 2008 förvärvade Bringwell de nordiska rättigheterna för några av Skandinaviens viktigaste hälsokostprodukter Kan Jang, Chi San, Chisandra, Arctic Root, Rysk rot och Femineral. Därutöver förvärvades Biokraft AB som ger Bringwell utökad produktionskapacitet samt bredare produktportfölj. Upplysningar lämnas av: David Rönnberg, vd, tel. +46 8 412 72 00 Bringwell AB (publ) som är anslutet till First North, Evli Bank Plc. är dess Certified Adviser. Bringwell utvecklar egna kliniskt dokumenterade varumärken och patenterade substanser. I tillägg till egna varumärken inlicensierar Bringwell intressanta produkter till den nordiska marknaden. Läs mer på www.bringwell.com