Bringwells mest sålda egenägda produkt Mivitotal lanseras hos Apoteket

Bringwell, Nordens ledande leverantör av egenvårdsprodukter, lanserar ytterligare en egenägd produkt på Apoteket AB. Under december månad kommer en av nordens mest sålda kostillskott Mivitotal, att finnas i Apotekets sortiment. Mivitotal, som fram tills nu sålts genom kanalerna hälsofack och dagligvaruhandel, omsätter idag cirka 100 Mkr i konsumentled men genom listningen på Apoteket förväntas omsättningen öka väsentligt. Mivitotal är en flytande multivitaminprodukt som produceras i koncernens anläggning i Falköping. ”Bringwell har sedan tidigare som mål att uppnå balans mellan de olika försäljningskanalerna och framför allt öka andelen produkter hos Apoteket. Lanseringen av koncernens helägda produkt Mivitotal på apoteket är ett resultat av det arbetet”, säger David Rönnberg vd för Bringwell. Bringwell har sen tidigare produkterna Eskimo-3, Eskimo-3 Kids, Eskimo Brainsharp, Eskimo Skincare, Herstat, Helixor, Helaflex, Artic Root, Cernitol, Kan Jang, Chi San och Nasaleze listat hos Apoteket AB. Fakta om Bringwell: Bringwell är Nordens ledande leverantör av egenvårdsprodukter. Bolaget omsatte 801,2 MSEK under 2008, med en bruttomarginal om över 60 %. Bringwells strategi är att växa såväl organiskt som genom förvärv. Under 2008 förvärvade Bringwell de nordiska rättigheterna för några av Skandinaviens viktigaste hälsokostprodukter Kan Jang, Chi San, Chisandra, Arctic Root, Rysk rot och Femineral. Därutöver förvärvades Biokraft AB som ger Bringwell utökad produktionskapacitet samt bredare produktportfölj. Upplysningar lämnas av: David Rönnberg, vd, tel. +46 8 412 72 00 Bringwell AB (publ) som är anslutet till First North, Evli Bank Plc. är dess Certified Adviser. Bringwell utvecklar egna kliniskt dokumenterade varumärken och patenterade substanser. I tillägg till egna varumärken inlicensierar Bringwell intressanta produkter till den nordiska marknaden. Läs mer på www.bringwell.com