DELÅRSRAPPORT  JANUARI – JUNI 2014

APRIL – JUNI 2014

• Totala intäkter uppgick till 112,5 (143,0) MSEK
  • Totala intäkter exklusive försäljningen av direktförsäljningsverksamheten NaturaMed Pharma (NMP) uppgick till 78,2 (91,1) MSEK
  • EBITDA uppgick till -10,0 (14,4) MSEK, och EBITDA-marginalen till -9,0 (10,0) %
  • EBITDA exklusive försäljningen av direktförsäljningsverksamheten NMP uppgick till -4,9 (-0,6) och EBITDA-marginalen till -6,3 (-0,6)%
  • Resultat efter skatt uppgick till -148,5 (0,9) MSEK
  • Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -3,3 (-9,0) MSEK
  • Kassaflöde efter investeringsverksamheten uppgick till 286,0 (-11,1) MSEK
  • Nedskrivning av goodwill har gjorts med 130,0 (0,0) MSEK

JANUARI – JUNI 2014

• Totala intäkter uppgick till 263,1 (303,8) MSEK
  • Totala intäkter i kvarvarande verksamheter uppgick till 181,3 (197,6) MSEK
  • EBITDA uppgick till 1,8 (33,8) MSEK, och EBITDA-marginalen till 0,7 (11,1) %
  • EBITDA i kvarvarande verksamheter uppgick till -5,2 (-2,5) MSEK, och EBITDA-marginalen till -2,8 (-1,3)%
  • Resultat efter skatt uppgick till -147,7 (8,4) MSEK
  • Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -1,8 (3,0) MSEK
  • Kassaflöde efter investeringsverksamheten uppgick till 300,8 (0,6) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till -0,57 (0,03) SEK
  • Antal anställda 87 (130)

VDs KOMMENTAR

Bringwell har under andra kvartalet fortsatt arbetet med att effektivisera och renodla verksamheten. Under kvartalet såldes direktförsäljningsverksamheten NaturaMed Pharma för en köpeskilling om 308 MSEK. Nu läggs allt fokus på att öka tillväxten i och rationalisera den kvarstående Retail-verksamheten, dvs försäljning av läkemedel, kosttillskott, hudvård och sportprodukter till hälsofackhandel, apotek och dagligvaruhandel i Norden.

Renodling av verksamheten inom Bringwell började redan tidigare under året genom försäljningen av webbhandelsverksamheten ANI Oy i Finland. För att ytterligare effektivisera och fördjupa det nordiska samarbetet, bland annat inom marknadsföring, logistik och ekonomi och för att komma närmare kunden, har den finska organsationen förflyttats från Pieksämäki till Helsingfors under kvartalet.

Bringwell Retail strävar efter en bred och kvalitativ nordisk produktportfölj bestående av starka varumärken. Idag svarar våra 15 största produkter (varav 8 är Bringwells egna varumärken) för över 80 procent av omsättningen. Här ingår varumärken som Mivitotal, Eskimo-3, Kan Jang, Probi, WNT, Multipower, MOVO, Bio-Life för att nämna några. Vi tror på ytterligare tillväxtmöjligheter med dessa välrenommerade produkter.

I tillägg till de redan starka varumärkena i portföljen har vi ett förstärkt fokus på affärsutveckling vilket har resulterat i att vi nu har flera nylanseringar på gång. I Sverige har vi precis lanserat ett naturligt läkemedel inom området sömn, Pascoflair. Under hösten kommer vi att lansera ett antal nya produkter, såsom ögonprodukten Eye Total, energidrycken All I Need samt Kan Jang i tablettform. Vi har under perioden även lanserat Bio-Life serien i Sverige och Finland, produkter som blivit väl mottagna och fått stort gensvar hos konsumenterna. MOVO fortsätter att växa på alla nordiska marknader och tar andelar. Sinupret, som lanserades i Sverige i september 2013, har nu hunnit bygga bra listning i Sverige och fortsätter efter fem månader att ta marknadsandelar i apotekssegmentet. Efter rapportperiodens utgång blev det också klart att Bringwell glädjande fick förtroendet att Norge distribuera den kända och väletablerade hudvårdsserien inom naturkosmetik Dr Hauschka.

Vi har också lyckats med att utöka kanalmässig distribution, någonting vi kommer att fortsätta fokusera på även i framtiden. Bra exempel på detta är Maxosol listning i apotekssegmentet och tillväxt med Membrasin via web-butiker.

Bolagets försäljning har totalt sett varit något svagare under första halvåret jämfört med föregående år, till viss del avhängigt av att de tidigare storsäljarna Mivitotal, Eskimo-3 samt sportsegmentet WNT inte nått upp till samma nivåer. En orsak till den minskning vi sett inom WNT är att vi förlorat listning i vissa kanaler. Export-verksamhetens försäljning ligger något under föregående års nivå, dels beroende på en förskjutning av försälj-ningen till andra halvåret dels på konsolidering av produktportfölj och distribution. Bringwell har dock fortsatt stora förhoppningar på försäljningsökning inom Exporten genom att utvidga distributionen till nya kunder och marknader. På den positiva sidan ser vi att i Norge fortsätter Bio-Life att växa tillsammans med marknaden för naturliga vitaminer, mineraler och Greens. Den totala nedgången på Retail försäljningen är 8 procent jämfört med samma period föregående år.

Bringwell har en tydlig plan för kommande lönsamhets-förbättringar genom minskad komplexitet i produktportfölj och distribution, där även ytterligare kostnadsbesparingar ingår. Bringwell Retail har redan reducerat antalet anställda med 13 jämfört med 31 december 2013.

Som ett led i arbetet att renodla Bringwell-koncernen och för att skapa en god bas för den kvarstående verksam-heten har goodwill-värdet nu prövats och beslutat är taget att skriva ned 130 MSEK av den goodwill som bestått av tidigare förvärvsposter inom retailverksamheten.

Vid årsstämman fick Bringwell två nya ledamöter med hög kompetens. Det var också glädjande att Catherine Sahlgren, styrelseledamot sedan ett antal år, accepterade och blev vald som ny styrelseordförande.

Vi är en av de största leverantörerna i Norden inom kosttillskott. Siktet är fortsatt inställt på att förverkliga visionen att bli det ledande nordiska företaget inom hälsa och välbefinnande.

Lars Lund-Roland, VD och koncernchef