Delårsrapport januari – mars 2011 Bringwell AB (Publ)

• Intäkterna uppgick till 194,4 (183,9) MSEK
  • Organisk tillväxt i lokala valutor uppgick till 10,5 %
  • EBITDA uppgick till 30,2 (22,8) MSEK
  • EBITDA-marginalen uppgick till 15,9 (12,7) %
  • EBITA justerat för avskrivningar på immateriella tillgångar uppgick till 28,9 MSEK (20,1)
  • Resultat efter skatt uppgick till 11,8 (5,5) MSEK
  • Resultatet efter skatt justerat för avskrivning av immateriella tillgångar uppgick till 19,4 (13,9) MSEK
  • Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till 22,9 (6,4) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till 0,05 (0,02) SEK
  • Resultat per aktie justerat för avskrivningar av immateriella tillgångar uppgick till 0,08 (0,05) SEK

VD kommentar

Bringwell fortsätter att uppvisa stark organisk tillväxt, som i lokala valutor uppgick till 10,5 % under det första kvartalet. Vinsten per aktie exklusive immateriella avskrivningar uppgick under första kvartalet till 8 öre. Vår EBITDA om 30,2 MSEK och EBITA om 28,9 MSEK är koncernens bästa sedan Q2 2009. Den goda utvecklingen återspeglas i koncernens kassaflöde som uppgick till 22,9 MSEK i kvartalet mot 6,4 MSEK föregående år, vilket var betydligt bättre än budget.

Under det första kvartalet har Bringwell haft den bästa utveckling geografiskt i Sverige och Norge.  Kanalmässigt, var utvecklingen särskilt stark inom det svenska apotekssegmentet som ökat med 57 %. Vi bedömer att försäljningen till apotekssegmentet kommer att öka framöver och bli en allt mer betydande kanal för Bringwell. I slutet av kvartalet lanserade Bringwell sitt första OTC-läkemedel i apotekskanalen och introduktionen har utvecklats väl.

Från den första april konsolideras det nyligen förvärvade bolaget Mass.FI, som erbjuder sportnutrition över nätet på den finska marknaden. Bolaget uppvisar en mycket tillfredsställande utveckling för närvarande och marknadsför starka varumärken som det egenproducerade Mass Nutrition, samt Bringwells produkter WNT, Twinlab och Multipower. Med Mass.FI som bas, kommer Bringwell att expandera den nätbaserade verksamheten såväl geografiskt som produktmässigt.

Vår agenda framåt innehåller fokus på fortsatt tillväxt, stigande resultat och starka kassaflöden. Bringwell hoppas kunna följa upp med fler inlicensieringsavtal under året samtidigt som vi parallellt arbetar aktivt med att bygga egna starka varumärken och genomföra värdeskapande förvärv.

Bringwell utvecklas starkt för närvarande. Inledningen av andra kvartalet är i linje med det första kvartalet. Vi har en tydlig ambition och goda förutsättningar att fortsätta öka omsättning som resultat. Vi ser fortsatt ljust på framtiden där bolaget stärker sin ställning inom samtliga kanaler i Norden, säger Bringwells VD David Rönnberg.