Delårsrapport Januari – Mars 2015

JANUARI – MARS 2015

• Intäkter i kvarvarande verksamheter[1] uppgick till 106,7 (103,1) MSEK
  • EBITDA i kvarvarande verksamheter uppgick till -5,2 (-0,2) MSEK och EBITDA-marginalen till -4,9 (-0,2)%
  • EBITDA i kvarvarande verksamheter och exkl engångsposter[2] uppgick till -1,0 (1,3) MSEK och EBITDA-marginalen till -0,9 (1,2)%
  • I kvartalsresultatet ingår det poster av engångskaraktär[2] om -4,2 (-1,5) MSEK
  • Totala intäkter uppgick till 106,7 (150,6) MSEK
  • Total EBITDA uppgick till -5,2 (11,8) MSEK och EBITDA-marginalen till -4,9 (7,8) %
  • Resultat efter skatt, inkl engångsposter uppgick till -7,0 (0,9) MSEK
  • Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -17,9 (1,5) MSEK
  • Kassaflöde efter investeringsverksamheten uppgick till -18,3 (14,8) MSEK
  • För att stärka vår marknadsposition har bolaget ökat marknadsinvesteringarna med 3,6 MSEK
  • Kostnadsbesparingsprogrammet ger fortsatt sänkta kostnader. Fasta kostnader har minskat med 2,3 MSEK och personalkostnader med 2,2 MSEK
  • Pga negativa valutaeffekter har kvartalets inköp i andra valutor ökat, vilket påverkar bolagets nettomarginal och EBITDA negativt med ca 3 MSEK

VD-kommentar

Den positiva tillväxttrenden fortsätter för tredje kvartalet i rad!

Bringwell har under det första kvartalet 2015 glädjande sett att den positiva tillväxttrenden fortsätter. Vi har nu för tredje kvartalet i rad en ökad försäljning, vilket är ett resultat av vår satsning och förverkligande av det ”nya Bringwell” med mera fokuserade och ökade marknadsinsatser på vår basförsäljning och strategiska nylanseringar.

Marknadsinvesteringarna har enligt plan ökat under kvartalet, speciellt på den svenska marknaden och vi börjar nu se att det ger utdelning och resultat. Den positiva försäljningstillväxten är således i hög grad en effekt baserad på nylanseringar så som t ex Questbar i Norge, BioLife och Ortis i Sverige samt en gynnsam utveckling på fiskoljeprodukten Eskimo-3 och betakarotenprodukten Maxosol. Vidare har förkylningsprodukterna Kan Jang, som nu även finns i tablettform, samt Sinupret levererat en stabil försäljningstillväxt under första kvartalet.
Den nödvändiga omställningsprocessen av Bringwell fortsätter och vi har ytterligare sänkt de fasta kostnaderna och kommer även att fortsätta minska kostnader framåt.

Bolaget har levererat ett bra första kvartal med både försäljnings- och fasta kostnader på betydligt bättre nivåer än första kvartalet 2014. Tyvärr drabbas Bringwell under första kvartalet av en negativ valutaeffekt som fördyrat våra inköp och reducerat vår nettomarginal. Detta sänker vår EBITDA med 3 MSEK och ger ett sämre resultat jämfört med första kvartalet 2014.

Tillväxten de tre senaste kvartalen tillsammans med kostnadsbesparingsprogrammet som har sänkt och kommer fortsätta minska våra kostnader är ett gott tecken på att Bringwell är på rätt väg och stärker sin position som ett av de ledande nordiska bolagen inom hälsa och välbefinnande.

Lars Lund-Roland
VD och koncernchef Bringwell AB (publ)

[1] Kvarvarande verksamheter efter avyttring av Active Nutrition International Oy i januari 2014, och NaturaMed Pharma AS samt NaturaMed Pharma AB i juni 2014
[2] Engångsposter avser kostnader relaterade till tvister samt omstruktureringskostnader för nedläggning av anläggningarna i Uppsala och Malmö 2014 samt nedläggning av Biokraft anläggning.