Delårsrapport Januari - September 2014

Ett starkt kvartal med 6% tillväxt i försäljning och förbättrad underliggande lönsamhet

JULI – SEPTEMBER 2014

• Intäkter i kvarvarande verksamheter [1] uppgick till 103,4 (97,4) MSEK
  • EBITDA i kvarvarande verksamheter uppgick till 1,5 (-22,8 ) MSEK och EBITDA-marginalen till 1,4 (-23,4)%
  • EBITDA i kvarvarande verksamheter och exkl engångsposter [2] uppgick till 7,9 (3,6) MSEK och EBITDA-marginalen till 7,7 (3,7)%
  • I kvartalsresultatet ingår det poster av engångskaraktär [2] om -6,5 (-26,4) MSEK
  • Totala intäkter uppgick till 103,4 (155,6) MSEK
  • Total EBITDA uppgick till 1,5 (-4,0) MSEK och EBITDA-marginalen till 1,4 (-2,6) %
  • Resultat efter skatt, inkl engångsposter uppgick till 5,2 (-11,0) MSEK
  • Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -0,2 (7,7) MSEK
  • Kassaflöde efter investeringsverksamheten uppgick till -0,4 (7,7) MSEK

_____________________________________________________

JANUARI – SEPTEMBER 2014

• Totala intäkter i kvarvarande verksamheter [1] uppgick till 284,7 (295,0) MSEK
  • EBITDA i kvarvarande verksamheter uppgick till -3,7 (-25,3) MSEK och EBITDA-marginalen till -1,3 (-8,6)%
  • EBITDA i kvarvarande verksamheter exkl engångsposter [2] uppgick till 5,7 (2,1) MSEK och EBITDA-marginalen till 2,0 (0,7)%
  • I periodens resultat ingår det poster av engångskaraktär om -9,3 (-26,4) [2] MSEK
  • Totala intäkter uppgick till 366,5 (459,4) MSEK
  • EBITDA uppgick till 3,2 (29,8) MSEK och EBITDA-marginalen till 0,9 (6,5) %
  • Resultat efter skatt från kvarvarande verksamhet uppgick till -142,5 (-2,6) MSEK
  • Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -2,0 (10,7) MSEK
  • Kassaflöde efter investeringsverksamheten uppgick till 302,2 (8,3) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till -0,55 (-0,01) SEK
  • Antal anställda var vid periodens utgång 82 (134)

_____________________________________________________

[1] Kvarvarande verksamheter efter avyttring av Active Nutrition International Oy i januari 2014, och NaturaMed Pharma AS samt NaturaMed Pharma AB i juni 2014
[2] Engångsposter avser kostnader relaterane till tvister samt omstruktureringskostnader för nedläggning av anläggningarna i Uppsala och Malmö 2014 samt nedläggning av Biokraft anläggning 2013.

VDs KOMMENTAR

Bolagets försäljning har under kvartalet totalt sett varit 103,4 MSEK, +6,2% mot 2013 på jämförbar basis. Resultatet för perioden, på jämförbar basis och exklusive engångskostnader, uppgår till 7,9 MSEK, en ökning med 118% jämfört med samma period 2013.

Arbetet att renodla, effektivisera och förbättra lönsamheten fortsatte under tredje kvartalet. Beslutet togs att stänga anläggningen i Uppsala och flytta produktionen till befintlig produktionsanläggning i Falköping. I Falköping finns sedan tidigare produktionen för bl a Movo- och Mivitotalvarumärkena samt ett antal nyckelfunktioner och färdigvarulagret. Projektet påverkar 2014 tredje kvartalets resultat negativt med 4,2 MSEK men kommer att ge årliga besparingar på ca 5 MSEK senast från tredje kvartalet 2015.

Renodlingen av Bringwell till ett retailföretag började redan tidigt under året med en rad åtgärder; försäljningen av webhandelsverksamheten ANI Oy i Finland, flytt av den finska organisationen till Helsingfors, avyttringen av direktförsäljningsverksamheten NaturaMedPharma samt förbättrade synergier inom hela Bringwell i Norden i form av utökat samarbete inom områden såsom marknad- och försäljning, finans, supply och regulatory.

Under kvartalet har Bringwell tecknat två viktiga distributionsavtal, dels med WALA för distribution i Norge av de högklassiga Dr Hauschka-produkterna inom naturkosmetik,dels med Ortis för att från och med oktober 2014 även få distribuera ”Frukt & Fiber” samt MTD Detox i Sverige. Ortis och Bringwell har sedan länge haft ett framgångsrikt samarbete i Norge där Ortis blivit Bringwell Norges tredje största varumärke. Detta gör att Bringwell ytterligare stärker sin position inom kategorin ”nedre mage” och den växande detoxmarknaden samt etablerar sig inom kosmetik.

Bringwell har förbättrat kommunikationen till konsument, och nu börjar de första resultaten visa sig. Ett av exemplen är Frukt och Fiber i Norge där extern undersökning visar att 35% har besökt butik med köpintention efter ha sett annonsen, ett sådant resultat ligger över median inom branschen. Dessutom har försäljningen följt med, +9% mot 2013.

Bringwell fortsätter att satsa på nya produkter. Vi har kommit igång med försäljningen av Eye Total, den enda produkten inom ögonhälsa som innehåller havtornsolja med sina dokumenterade effekter. I Norge har vi lanserat Questbar som blivit en riktig framgång med ca 250,000 sålda bars under kvartalet, och All I Need, ett välsmakande ready-to-drink iste, som är ekologiskt och veganskt certifierat. I Sverige lanserar vi nu den omtyckta och välkända produkten Kan Jang i tablettform. Tillsammans med Kan Jang erbjuder Bringwell en hel serie av produkter som Probi Frisk, Sambucol och Sinupret mot förkylning för att både förebygga och lindra symptomen.

Det är glädjande att WNT återigen fått förbättrad listning i Sverige. Det visar på produkternas goda kvalitet och popularitet. Inom WNT-sortimentet lanseras det nya produkter under oktober, pannkakor och puddingar, för att ytterligare erbjuda relevanta och välsmakande hälsosamma måltider för konsumenten på språng.

Bio-Life i Norge når nya toppnivåer med en ackumulerad tillväxt på 13% i Norge hittills i år. I Sverige och Finland blev Bio-Life lanserat under Q2, och vi ser fram emot att sätta varumärket i hela Norden.

Om man bortser ifrån engångsposter har bolaget minskat operativa- och personalkostnader med 9% under kvartalet. Detta kontinuerliga fokus på effektiviseringar kommer även att fortsätta i framtiden. Bolaget har under kvartalet investerat mer i marknadsföring än under 2013 för att både säkerställa nylanseringar och ha tillväxt inom bassortimentet.

Antalet anställda ligger nu på 82, att jämföras mot 87 i slutet på det andra kvartalet.

Krav på säkra hälsoprodukter kommer idag från såväl myndigheter som från medvetna konsumenter. För både konsumenter och återförsäljare är certifiering en bekräftelse på att företaget aktivt arbetar med och uppfyller kraven i Svensk Egenvårds certifiering ”System för säkra kosttillskott, sport- och viktminskningsprodukter” till konsument. Bringwell Sverige AB har nyligen förnyat sin certifiering med ett mycket tillfredställande resultat. För Bringwell Sverige AB är det ett självklart och mycket medvetet ansvarstagande som ligger bakom det förnyade certifikatet.

Intresset för ekologiska och organiska produkter växer, därmed är det avgörande för Bringwell att följa den utvecklingen. Sedan februari 2014 har Bringwell Sverige AB certifikat enligt ”Rådet förordning för ekologisk produktion (EG)”.

Vi är en av de största leverantörerna i Norden inom kosttillskott. Siktet är fortsatt inställt på att förverkliga visionen att bli det ledande nordiska företaget inom hälsa och välbefinnande.

Lars Lund-Roland, VD och koncernchef

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av revisorerna. Rapporten kommer att finnas tillgänglig på www.bringwell.com men kan också beställas från Bringwell AB på nedanstående adress.

Stockholm den 16 oktober 2014

Catherine Röhstö Sahlgren, ordf.
Lars Holmström
Hubert Johansson