Delårsrapport juli - september 2012 Bringwell AB (Publ)

Juli – september 2012

• Totala intäkterna uppgick till 171,0 (177,5) MSEK
  • Organisk tillväxt i lokala valutor uppgick till -4,4%
  • EBITDA uppgick till 10,1 (26,5) MSEK
  • EBITDA-marginalen uppgick till 6,1 (15,3) %
  • EBITA justerat för avskrivningar på immateriella tillgångar uppgick till 9,4 (25,2) MSEK
  • Resultat efter skatt uppgick till -3,3 (8,0) MSEK
  • Resultatet efter skatt justerat för avskrivning av immateriella tillgångar uppgick till 4,3 (15,9) MSEK
  • Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till 34,8(18,3) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till -0,01 (0,03) SEK
  • Resultat per aktie justerat för avskrivningar av immateriella tillgångar uppgick till 0,02 (0,06) SEK

Januari – september 2012

• Totala intäkterna uppgick till 531,4 (543,6) MSEK
  • Organisk tillväxt i lokala valutor justerat för distributionsomläggning i Q1 uppgick till -1,1 %
  • EBITDA uppgick till 49,4 (80,4) MSEK
  • EBITDA-marginalen uppgick till 9,5 (15,2) %
  • EBITA justerat för avskrivningar på immateriella tillgångar uppgick till 46,2 (76,5) MSEK
  • Resultat efter skatt uppgick till 3,1 (25,9) MSEK
  • Resultatet efter skatt justerat för avskrivning av immateriella tillgångar uppgick till 26,4 (49,2) MSEK
  • Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till 45,2 (54,3) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till 0,01 (0,10) SEK
  • Resultat per aktie justerat för avskrivningar av immateriella tillgångar uppgick till 0,10 (0,19) SEK

VD kommentar

Bringwell är en av de största leverantörerna i Norden inom kosttillskott och försäljningen sker främst till hälsofackhandel, apotek och via postorder. Bringwell strävar efter att upprätthålla och utveckla sin ledande marknadsposition med starka varumärken och en produktportfölj av hög kvalitet. Den nya situationen på apoteksmarknaden i Sverige är en viktig drivkraft, som bedöms skapa betydande affärsmöjligheter för Bringwell framöver. Nya möjligheter inom onlinesegmentet är en annan spännande drivkraft.

Vi skall fortsatt sträva efter att öka andelen egenägda produkter och samtidigt förbättra koncernens inköp och logistikfunktioner. Genom det effektiviseringsprogram som pågår och den tillväxt bolaget har förväntas koncernens årliga resultat att öka framöver.

Bringwell som företag har ett starkt varumärke och en väl etablerad strategi. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla verksamheten med fokus på drift och tillväxt genom ett stärkt kundfokus, operationalisera och strukturera kundinteraktionsprocesserna samt ta ut synergieffekterna av detta efter många år med förvärv. Bringwellkoncernen kommer fortsätta att arbeta för att utvinna synergier i hela värdekedjan, från inköp och produktion till försäljning. På så sätt skapar vi en stark plattform för förbättrade marginaler och ökad lönsamhet.

Betydande kostnadsbesparingar är redan beslutade och påbörjade, som omstruktureringen i Bringwell Sverige där vi operationellt gått från tre dotterbolag till ett. Detta förväntas ge full effekt 2013. Vi kommer även att se på kostnadseffektiviseringar inom produktion och logistik, samt utvärdera vår fortsatta satsning inom internethandel. Under året har vi ökat våra marknadsinsatser för att återta vår position i hälsofackhandeln, vilket varit lyckosamt.

Det svagare EBITDA resultatet beror dels på kostnader förknippade med lansering och marknadsföring av Kostexperten, ökade marknadsaktiviteter i Bringwell Sverige och inom postorderverksamheten för att ta marknadsandelar och öka databasen.

Tredje kvartalet har även belastats med en reserv på 3,4 MSEK gällande avgångsvederlag inklusive sociala avgifter och övrigt till föregående VD, i enlighet med anställningsavtalet.

Utöver detta har bolaget haft kostnader för flytt av produktionsanläggning i Falköping, samt sammanslagning av två kontor till ny lokal.

Den lägre EBITDA marginalen spås inte vara representativ för kommande kvartal eller för 2013.

Bringwell har frigjort rörelsekapital uppgående till 31,4 MSEK i kvartalet, vilket har möjliggjort att checkräkningskrediten har kunnat amorteras ned med 20,7 MSEK. Bolaget har arbetat aktivt med att frigöra rörelsekapital och har bla sålt stora delar av det överlager man har haft.