Utmaning för en aktiv hälsa – var med du med!

Diabetes är idag en av våra stora folksjukdomar i Sverige, och enligt Diabetesförbundet lider 400 000 människor av sjukdomen. Det finns ett stort mörkertal och man räknar med att var tredje person med typ 2 diabetes inte ens vet om att dom har diabetes. Sjukdomen har dessutom en växande trend och de senaste 20 åren har diabetes 1 ökat med 50 % [1]. Trots att antalet drabbade är så stor och då följderna av sjukdomen kan vara så allvarliga får diabetes eller forskning kring diabetes sällan den uppmärksamhet som behövs.

WNT Sport & Nutrition och Bio-Life’s gröna produkter startar tillsammans med kändis-coachen Carolina Jorhem och Nike Trainern & Gruppträningsinstruktören Maria Cajdert projektet #RunSugarRun. Till sin hjälp har dom löpcoachen Charlotte Karlsson ifrån RUNDAY.

#RunSugarRun – Ingen är löpare, båda ska springa ett halvmaraton och målet är att samla in 150 000 kr till diabetesfonden

Motion är viktigt för alla, men ännu viktigare om man har diabetes eftersom man om man rör på sig regelbundet ofta får ett jämnare blodsocker. Coachen Carolina Jorhem har diabetes typ 1 och har via träning och bra kost lyckats hitta en balans som fungerar för henne. Nu vill hon och Nike Trainern Maria sprida sin kunskap vidare.

-Tanken med det här projektet är dels att omvandla dessa två tjejer som inte springer till löpare, men även att uppmärksamma vikten av en hälsosam livsstil och den positiva påverkan som bra kost och motion kan ha för diabetiker genom att göra en insamling under de 5 månaderna tills loppet går av stapeln. Ingenting är omöjligt och man kan fortfarande springa en halvmara som diabetiker om man lär sig hur sitt blodsocker fungerar, säger Louise Eklund, brand manager för WNT och Bio-Life.

Tjejerna har helt olika bakgrunder och därmed styrkor, men gemensamt är att ingen av dem springer. Carolina styrketränar och Maria dansar. Carolina har diabetes, Maria har det inte och båda kommer att mötas av massor av utmaningar inför loppet. Det är cirka 5 månader tills starten på Womens Health halvmarathon den 23 april 2016. #RunSugarRun – nu kör vi, låt svetten och insamlingen börja!

Lär känna tjejerna, följ deras utmaningar och vår insamling på:
Facebook/WNT

#RunSugarRun

Bringwell AB (publ) är den ledande försäljnings- och marknadsorganisationen för egenvårdsprodukter på den nordiska marknaden. Bringwell arbetar med såväl egna som inlicensierade produkter och varumärken. Vår strategi är att leda utvecklingen på egenvårdsmarknaden genom bl.a. innovativa produkter. Bolagets aktie är listad på NASDAQ OMX First North och Mangold Fondkommission AB, tfn. 08-503 015 50, är dess Certified Adviser. www.bringwell.se

För ytterligare information kontakta:
Louise Eklund, Nordic Brand Manager, tel 073 045 68 88
Gunilla W. Kadmark, Executive Assistant, tel. 08-412 72 12

[1] Forska!Sveriges faktablad om diabetes (2014)