Bokslutskommuniké från Bringwell International AB 1999 07 01-2000 06 30

Bokslutskommuniké från Bringwell International AB 1999 07 01-2000 06 30 www.bringwell.se Året i sammandrag USP Health Care AB bytte i juni 2000 namn till Bringwell International AB. Försäljningen ökade till 25,6 MSEK från 6,8 MSEK (18 mån) Resultat före skatt blev -19 MSEK mot föregående år -15 MSEK(18mån) Beslut om internationell Internetsatsning för försäljning direkt till konsument. Uppbyggnad av plattform för e-handel i Europa utförd. Utvecklingskostnad ca14 MSEK. www.bringwell.se, Sveriges ledande e-handelsplats inom hälsoområdet öppnades i juni 2000. Grossist- och detaljistförsäljningen fortsätter från 1 juli 2000 i dotterbolaget USP Health Care AB och nationella dotterbolag bildas för e- handel i varje land under namnet Bringwell. Styrelsen, ledningen och organisationen har kraftigt förstärkts under året. Två nyemissioner under året har tillfört bolaget 57 MSEK. Likvida medel uppgick till 45 MSEK vid verksamhetsårets utgång. Aktien noterad på OM Stockholmsbörsen, Nya Marknaden 14 april 2000 med Swedbank som sponsor. Framtida utveckling Positiv försäljningsutveckling med satsning på nya produkter för försäljningen via grossist/detaljist. Fortsatt utveckling av företagets e-handelsplats och satsning på försäljning till konsument såväl via Internet som genom postorder och "hälsoapotek". Budgeterad verksamhet balanseras väl av tillgängliga likvida medel. Internetsatsning internationellt, vilket fordrar nytt riskvilligt kapital. Västeuropas marknad för läkemedels- och hälsovårdsprodukter uppskattas till 1300 miljarder kronor, varav e-handelspotentialen beräknas vara 53 miljarder kronor år 2000. Nyemission och O-listenotering beräknas ske senast våren 2001. Bokslut 1999-2000 Moderbolaget, USP Health Care AB, bytte under året namn till Bringwell International AB. Detta skedde mot bakgrund av beslut hösten 1999 om en internationell satsning på försäljning av läkemedels- och hälsovårdsprodukter via Internet som komplement till försäljningen via grossister/detaljister. Dotterbolag har bildats för försäljning till konsument via Internet i Sverige, Bringwell Sverige AB. Motsvarande dotterbolag i UK är under bildande. Försäljningen till grossister/detaljister har under året skett i moderbolaget, men kommer under nästa år att ske i dotterbolaget USP Health Care AB. Beslutet om en Internetsatsning grundas på en förväntad gradvis ökning av handel på internationell nivå via Internet och att produktområdet är under tillväxt och väl lämpat för e-handel. Uppbyggnad av plattform för e-handel i Europa har skett under året till en kostnad av cirka 14 MSEK. Bringwells webbplats för e-handel i Sverige startade den 7 juni 2000. Organisation Styrelse och organisation har under året förstärkts med inriktning på framtida satsningar. Styrelsen besitter bred erfarenhet från Internet, läkemedel och finans. Till ny ordförande utsågs Krister Hanner med erfarenhet av tidigare Internetsatsningar och i juni 2000 invaldes tillika Erik Åsbrink. Som VD tillträdde den 1 juni 2000 Hans Flodh, tidigare VD för Pharmacia & Upjohn International. Antalet anställda har ökat från i medeltal 6 personer till 8 och var vid årets slut 16 personer, främst med inriktning på produktsortiment och IT. Försäljning Företaget har fortsatt att utveckla försäljningen till grossister/detaljister på ett framgångsrikt sätt vilket utgör en solid bas för den framtida utvecklingen. Ett samarbete med norska Natural ASA har under verksamhetsåret inletts. Detta har resulterat i en framgångsrik lansering av främst produkten Tonalin på den svenska marknaden. Försäljningen har utvecklats gynnsamt från 6,8 MSEK (980101-990630; 18 månader) till 25,6 MSEK (990701-000630; 12 månader). E-handelssiten som öppnades den 7 juni hade under verksamhetsårets 24 sista dagar 10.000 besökare. Resultat Resultatet har utvecklats från -15,0 MSEK till -19,0 MSEK. Årets resultat har belastats med 4,1 MSEK avseende nedskrivningar av tidigare balanserade utvecklingskostnader. Vidare har resultatet belastats med ca 14 MSEK som avser utveckling av Internetverksamheten. Försäljningen till grossister/detaljister uppvisar ett nollresultat, vilket är en resultatförbättring med 14 MSEK jämfört med föregående år. Den ansamlade förlusten föreslås täckas genom ianspråktagande av överkursfond. Investeringar Investeringar under verksamhetsåret uppgick till 4,6 MSEK, huvudsakligen hänförligt till inköp av datautrustning och programvaror för Internetverksamheten. Finansiell ställning Koncernens likvida medel uppgick vid utgången av året till 45,0 MSEK (2,6 MSEK föregående år). Banklån uppgår till 1,1 MSEK. Kassaflödet efter investeringar uppgick till 42,4 MSEK. Expansionen på nya områden har krävt nytt kapital och två emissioner har genomförts under året varav den senaste på 46 MSEK i samarbete med Swedbank. Totalt har bolaget tillförts 57 MSEK i riskvilligt nytt kapital. Bolaget noterades på OM Stockholmsbörsen, Nya Marknaden under april 2000. Utsikter för nästa verksamhetsår 2000-2001 Försäljningen till grossister/detaljister utgör industriellt och kompetensmässigt fortsatt bas för de framtida satsningarna på bl.a. konsumentförsäljning via Internet och förväntas utvecklas positivt och ge långsiktig stabilitet och en god bas för verksamheten. Med befintliga likvida medel, i kombination med lönsam basverksamhet, har företaget god förmåga att utvecklas utan nytt kapitaltillskott, men satsningar internationellt uteblir eller måste senareläggas. Planerad nyemission och O-listenotering år 2000 kan komma att förskjutas till början av 2001 med anledning av den turbulens som f.n. råder på marknaden för bolag som har koppling till Internet och e-handel. Framtida expansion på nya marknader - Internet och internationellt - sker i takt med att nytt riskvilligt kapital för dessa ändamål kan erhållas. Verksamhetsinriktning Verksamheten kommer på kort och lång sikt att utvecklas på följande 4 områden: 1. Grossist/detaljist Dotterbolaget USP ansvarar för försäljning till grossister/detaljister av egenutvecklade och inlicensierade produkter. Befintlig NU-serie kommer att förstärkas med nya produkter. Vidare kommer USP internationellt att sälja utvalda produkter med stor potential. 2. Internet Bringwells satsning på försäljning via Internet har inletts med öppnande av svensk site juni 2000. Hösten 2000 etableras verksamheten i UK och webbplats beräknas öppnas omkring årsskiftet. Under senare delen av 2001 planeras start i Tyskland. Satsningen på försäljning via Internet är långsiktig och beroende av nytt kapital för aktiv marknadsföring. Västeuropas marknad för läkemedels-och hälsovårdsprodukter uppskattas till 1300 miljarder kronor, varav e-handelspotentialen beräknas vara 53 miljarder kronor år 2000. Postorder Postorderverksamhet startar hösten 2000 som komplement och stöd till försäljningen via Internet för att nå kunder utanför nätet. "Hälsoapotek". I samband med apoteksmonopolets förväntade avveckling i Sverige är det företagets ambition att etablera/förvärva apotek. Avsikten är likaså att förvärva apotek i andra länder som stöd för Internetsatsningen. Ett nytt koncept benämnt "hälsoapotek" projekteras. Sambanden mellan de fyra verksamhetsområdena är stora administrativt och marknadsmässigt. Exempelvis förväntas Internet på sikt skapa efterfrågan av produkter i traditionella butiker, postorder fångar upp kunder utanför Internet och kan leda in kunder till nätet, hälsoapoteken möjliggör försäljning av vissa läkemedel även via Internet o.s.v. Försäljnings- och resultatutveckling, 2000-2001 Enligt budget beräknas företagets försäljning öka kraftigt. Budgeterad verksamhet balanseras väl av tillgängliga likvida medel. Nytt riskvilligt kapitaltillskott är en förutsättning för aktiv marknadsföring avseende e- handelssatsningen. Genomförs den planerade nyemissionen kommer budgeten att revideras. Finansiell information (MSEK) Resultaträkning 1999/2000 1998/1999 (18 mån.) Nettoomsättning 25,6 6.8 Handelsvaror -12,8 -6.0 Övriga externa kostnader -20,9 -7,6 Personalkostnader -3,3 -5,1 Avskrivningar -3,5 -2,6 Jämförelsestörande poster -4,1* Rörelseresultat -19.0* -14.5 Finansnetto 0,0 -0,4 Resultat efter finansiella poster -19,0* -14,9 Årets resultat -19,0* -14,9 * Årets resultat har belastats med 4,1 MSEK avseende nedskrivningar av tidigare balanserade utvecklingskostnader och med ca 14 MSEK avseende utveckling av Internetverksamheten. Balansräkning 2000 06 30 1999 06 30 Anläggningstillgångar 3,4 6,4 Varulager 2,3 2,9 Kortfristiga fordringar 8,0 1,0 Kortfristiga placeringar 29.8 Kassa och Bank 15.2 2,6 Summa tillgångar 58,6 12,9 Eget kapital 46,8 8,7 Långfristiga skulder 0,6 1,2 Kortfristiga skulder 11,2 3,0 Summa eget kapital och skulder 58,6 12,9 Kassaflöde 1999/2000 1998/1999 (18 mån.) Resultat efter finansiella poster -19,0 -15,0 Poster som ej ingår i kassaflödet 7,6 2,7 Kassaflöde från förändringar i rörelsekapital 1.9 -0,7 Kassaflöde från löpande verksamhet -9,5 -13,0 Kassaflöde från investeringsverksamhet -4,6 -6,0 Kassaflöde från finansieringsverksamhet 56,5 16,3 Årets kassaflöde 42,4 -2,7 Nyckeltal 1999/2000 1998/1999 (18 mån.) Rörelsemarginal, % -74,2 -212,7 Avkastning på sysselsatt kapital, % -39,7 -145,3 Avkastning på eget kapital, % -40,6 -172,7 Soliditet, % 79,8 67,1 Skuldsättningsgrad, % 2,2 18,9 Antal aktier 10 110 750 7 371 750 Resultat per aktie, kr -1,88 -2,03 Resultat per aktie efter utspädning, kr -1,71 Antal anställda, medeltal 8 6 Ekonomisk information Årsredovisningen för 1999/2000 beräknas finnas tillgänglig på bolagets kontor fr.o.m. 2000-09-15. Under 2000-2001 avser Bringwell International AB att publicera följande ekonomiska information: Förstakvartalsrapport 2000-11-21 Halvårsrapport 2001-02-20 Niomånadsrapport 2001-05-22 Rapporterna kommer att finnas tillgängliga på www.bringwell.se men kan också beställas från Bringwell International AB på nedanstående adress. Ordinarie bolagsstämma hålls den 28 september 2000 klockan 11:00 på Scandic Hotel Anglais, Humlegårdsgatan 23, Stockholm. Stockholm 2000-08-31 Styrelsen Bringwell International AB(publ) Kungsgatan 3 SE-111 43 Stockholm Tfn: +46-8-412 72 00, Fax: +46-8-792 38 00 Internet: www.bringwell.com Org. Nr.: 556484-3232 Upplysningar lämnas av: Hans Flodh, VD, tel. +46 8 412 72 16 Ulf Söderberg, Investor relations, tel. +46 8 412 72 01 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/31/20000831BIT00180/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/31/20000831BIT00180/bit0002.pdf