Bringwell förvärvar 100% av Epoteket AS Norge samt startar apotek i Norge

Bringwell förvärvar 100% av Epoteket AS Norge samt startar apotek i Norge Bringwell International AB avser att förvärva resterande 90% av Epoteket AS i Norge genom apportemission. Tidigare har 10% av bolaget köps och Epoteket blir därmed ett helägt dotterbolag till Bringwell. Tidigare ägare av Epoteket kommer att äga ca 17% i Bringwell. Sammanslagningen innebär bl.a. att Bringwell etablerar apotek i Norge inom en snar framtid då samtliga tillstånd är klara. De första apoteken kommer att öppnas i Bergen och Oslo. Ett långsiktigt samarbete har inletts för att gemensamt utveckla den nordiska hälsomarknaden. Bringwell och Epoteket har likartade affärsidéer och ambitionen är att bli en ledande aktörer på en framtida avreglerad hälso- och apoteksmarknad. "Sammanslagningen med Bringwell ser vi mycket positivt på. En enhällig styrelse i Epoteket kommer att rekommendera sammanslagningen för aktieägarna. Vi flyttar fram positionerna på marknaden väsentligt " säger Jörn Aas, VD för Epoteket. "På det här sättet utvecklas Bringwell snabbare och vi får möjlighet att testa och utveckla våra butikskoncept för försäljning av läkemedel" säger Ulf Söderberg, grundare av och styrelseordförande i Bringwell. "Det är för mig en dröm som går i uppfyllelse när vi snart startar vårt första apotek" tillägger han. Epotekets ledning består av: Jörn Erik Aas, VD för moderbolaget. Tidigare VD för Tieto Huldt & Lillevik Kompetanse. Medlem i ett flertal styrelser. Ragnhild Rönneberg, VD för driftsbolaget Epoteket Norge, fil dr biokemi Bergens Universitet, tidigare försäljnings- och mf-chef Biotec ASA Oslo, forsknings- och utvecklingschef TINE Norske Meierier Oslo mm. Lars Kåre Helsem, marknadschef. Tidigare försäljnings- och mf-chef i Apotekarnas Inköpsorg. Kontaktperson: Ulf Söderberg, styrelseordförande i Bringwell, +46 (0)708 13 22 81 Krister Hanner, VD för Bringwell International +46 (0)704 91 00 30 Jörn Erik Aas, VD Epoteket, +47 924 99 360 Bringwell International AB är ett hälsovårdsföretag med både agent/leverantörs- och detaljistverksamhet. Agent/leverantörsverksamheten, USP Health Care, arbetar aktivt med information, produktutveckling och försäljning av egenvårdsprodukter till återförsäljare nationellt och internationellt. Detaljistverksamheten, Bringwell Sverige, står för försäljning direkt till konsument och arbetar med tre försäljningskanaler - butik, postorder och e-handel. Bringwell International är noterat på Stockholmsbörsen under Nya Marknaden ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/06/20010906BIT00670/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/06/20010906BIT00670/bit0001.pdf