• BRINGWELL/

Bringwell International: Amerikansk studie visar att Tonalin(r) har effekt på åldersdiabetes. Den amerikanska forskaren professor Martha Belury har presenterat en studie som visar att insulinnivån normaliseras hos överviktiga personer med diabetes typ 2 (åldersdiabetes) som använt Tonalin(r) CLA 80 över en åttaveckorsperiod. Undersökningen bekräftar de resultat som tidigare visats i djurförsök. Presentationen gjordes den 20 augusti vid en av världens största forskningskonferenser, arrangerad av American Chemical Society i Washington DC. I Sverige marknadsförs Tonalin(r) av USP Health Care/ Bringwell International. Professor Martha Belury framhåller att alternativ till farmaceutisk behandling som kan fördröja uppkomsten och behandlingen av sjukdomen ger stora vinster. Hon menar även att CLA 80 (Conjugated Linoleic Acid) i kombination med farmaceutiska preparat kan minska såväl hälsokostnader som biverkningar av åldersdiabetes. Undersökningen väckte stor uppmärksamhet i amerikanska media, när den presenterades vid en av världens största forskningskonferenser arrangerad av American Chemical Society (ACS). Studien är gjord vid Purdue University i Indiana, USA. Professor Belury är numera verksam vid Northwest Hospital i Seattle, Washington, USA. - Både vi och forskarna insåg tidigt Tonalin(r) CLA 80´s värde för människor med viktproblem oc kopplingen till åldersdiabetes. Tonalin(r) har snabbt blivit en av de mest säljande hälsoprodukterna i både Norge och Sverige, säger Ulf Söderberg, grundare till USP Health Care och Bringwell International, som har inlicensierat produkten för den svenska marknaden. Cirka 450 000 svenskar eller 5 procent av befolkningen har idag diabetes typ 2. Ökningen är alarmerande i hela västvärlden. Diabetes typ 2 kallas för åldersdiabetes och har oftast samband med livsstil och övervikt. Webbreferens - ACS pressmeddelande om CLA 20 augusti 2000: http://center.acs.org/applications/news// story.cfm?story=396. Information om Bringwell kan hämtas under http://www.bringwell.se, klicka på "information", och "investor relations", för att sedan finna "press". Tonalin(r) har också en egen webbplats: http://www.tonalin.nu. Ytterligare frågor besvaras av: Lennart Holmgren, medicinskt ansvarig, tel. 08-412 72 00 Ulf Söderberg, Investor Relations, tel. 08-412 72 00, mobil 0708-13 22 81 Berndt Sjöberg, professor, mobil 0708-284553 Hans Flodh, VD Bringwell International AB, tel 08-412 72 00, mobil 0708-13 22 01 Bringwell International AB (publ.) är noterat på Nya Marknaden med Swedbank som sponsor sedan 14 april i år. USP Health Care AB, var tidigare namnet på moderbolaget, men är idag namnet på det dotterbolag som säljer egna produkter, bl a Tonalin(r), via grossister. Bringwell International öppnade i juni e-handel av naturläkemedel, kosttillskott och hygienartiklar via Internet i Sverige och startar under hösten e- handelsverksamhet även i Storbritannien och Tyskland. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/08/20010308BIT00670/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/08/20010308BIT00670/bit0001.pdf