Bringwell International AB förnyar avtal med Natural ASA

Bringwell International AB förnyar avtal med Natural ASA Bringwells helägda dotterbolag, USP Health Care AB har förnyat distributionsavtalet med norska bolaget Natural ASA, avseende exklusivitet för försäljning av Tonalin®. Det nya avtalet löper tom 31 december 2005. Tonalin® marknadsförs i Sverige sedan 1999, och har blivit Sveriges ledande hälsoprodukt för säker viktreduktion. I samband med ett internationellt forskar seminarium i Stockholm i januari 2000, fick Tonalin® och substansen stor uppmärksamhet i media. Marknaden för viktminskningsprodukter har ökat under flertalet år i samband med att problemen med övervikt och tillhörande följdsjukdomar ökat väsentligt under de senaste 20 åren. Marknaden för väldokumenterade viktreduktionspreparat är närmare en miljard kronor i Sverige, där receptbelagda Xenical är störst. Upp mot 50 procent av befolkning har problem med övervikt och cirka 20 procent definieras som kraftigt överviktiga med ett BMI på 30+, vilket anses vara direkt hälsofarligt. Tonalin® vars grundsubstans är CLA 80 (konjugerad linolsyra) har i flertalet humanstudier visat sig förbättra kroppens förmåga att förbränna fett och på så vis skapa bättre balans mellan fett och muskulatur. Fortsatta humanstudier genomförs både i Sverige och internationellt och kommer att publiceras i vetenskapliga tidskrifter. "Tonalin® är en mycket intressant produkt som kommer få långtgående betydelse inom området övervikt och obesitas. Det nya och förlängda avtalet med Natural ASA stärker samarbetet och ger oss möjlighet att arbeta långsiktigt." säger Patrik Hellström, Verkställande Direktör i USP Health Care AB. USP Health Care AB är dotterbolag till Bringwell International AB (publ), noterat på OM Stockholmsbörsen Nya Marknaden, vars verksamhet riktas mot hälso-, och egenvårds-marknaden. USP marknadsför flertalet egna varumärken och s.k. in-licenseringar. Försäljningen sker genom grossister och butiker verksamma i hälsoindustrin. Bolaget har varit verksamt sedan 1994. Natural ASA etablerades 1992 och är noterat på OSLO börsen. Natural ASA bedriver forskning och utveckling bl.a. inom området fria fettsyror, och ingick nyligen i ett strategiskt samarbete med Kemijätten BASF, Tyskland. Ytterligare frågor besvaras av: Patrik Hellström, VD, USP Health Care AB, kontor 08-412 72 50, mobil 0708- 69 99 61 Anders Struksnes, Director of Marketing, Natural ASA, mobil +47 911 99 42 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/13/20010213BIT00770/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/13/20010213BIT00770/bit0002.pdf