Premiär för Bringwell.se

Premiär för Bringwell.se USP:s satsning på e-handel för hälsorelaterade produkter. Onsdagen den 7 juni startar Bringwell.se försäljning av hälsorelaterade produkter via Internet. Totalmarknaden för läkemedel och hälsorelaterade produkter i Västeuropa är 1.300 miljarder SEK, varav 53 miljarder bedöms vara tillgängligt för Bringwell. Inom tre år är ambitionen att bli marknadsledande i Västeuropa. En nyligen genomförd nyemission på 50 MSEK tryggar den skandinaviska satsningen. Vidare Europaexpansion avses ske i samband med en O-listenotering, tidigast senhösten 2000. Till VD för Bringwell International har utsetts Hans Flodh, tidigare VD för Pharmacia Upjohn International. Den 7 juni startar Bringwell.se försäljning av hälsorelaterade produkter inkl. fria läkemedel via Internet i Sverige. Visionen är att bli marknadsledande i Västeuropa inom 3 år. Under senhösten startar verksamheten i England tätt följt av Tyskland. Moderbolaget U.S.P. Health Care AB (publ.), noterad på Nya Marknaden, är under namnändring till Bringwell International AB. Bringwell´s affärsidé är "att genom innovativa produkter och lättillgänglig distribution tillfredsställa konsumenternas behov av produkter som ger bättre hälsa, samt ökar välbefinnandet och livskvaliteten". Konsumentfördelarna med att handla via Bringwell.se är lägre priser, stort sortiment, snabbt nya produkter, alltid tillgängligt, snabba leveranser hem samt kundinformation med möjlighet till råd från auktoriserade hälsorådgivare. Bringwell.se erbjuder från start ca 1.500 artiklar bestående av naturläkemedel, kosttillskott och hygienartiklar. Ett sortiment som successivt kommer att utökas med nya produktgrupper. Marknaden för läkemedel och hälsorelaterade produkter i Västeuropa uppgår till 1.300 miljarder SEK (34 miljarder i Sverige), varav 53 miljarder bedöms utgöra den potentiella marknaden tillgänglig via Internet för Bringwell idag (2,5 miljarder i Sverige). England och Tyskland utgör 53% av denna marknad medan Sverige står för 5%. Den potentiella marknaden för Internetförsäljning kommer att fördubblas på tre år, främst pga ökad Internetpenetration, men även genom ökad konsumtion och liberalisering av regelverk för läkemedelsförsäljning. Hälsorelaterade produkter tillhör redan de mest frekventa produkterna som säljs via Internet i USA. Produkterna passar utmärkt väl för näthandel. "Redan 1998 analyserade jag möjligheterna att sälja olika produkter via Internet och fann att affärsmöjligheterna för hälsoprodukter är sannolikt bland de bästa inom e- handel" säger Bringwell´s ordförande Krister Hanner som tidigare startat Boxman och Wideyes. Till VD för moderbolaget Bringwell International AB har utsetts Hans Flodh, tidigare VD för Pharmacia Upjohn International. "Valet av VD var inte svårt. Hans känner företaget väl och har ett stort internationellt kontaktnät, som kommer väl till pass inför Bringwell´s expansion till andra länder" säger Patrik Hellström, VD för USP Health Care AB och vice VD i Bringwell där han har varit ansvarig för uppstarten av Internetverksamheten. "Det känns utmanande att gå från storbolaget till ett spännande utvecklingsbolag i en intressant bransch med goda framtidsutsikter" säger Hans Flodh och fortsätter "Affärsidén ligger rätt i tiden och bolaget har kompetenta medarbetare samt en styrelse med bred erfarenhet". I styrelsen ingår även Ulf Söderberg, grundare av USP och Bringwell, Jan Sjöberg, managementkonsult och Erik Åsbrink. I ett s.k. Advisory Board ingår bl.a. Berndt Sjöberg, Fil. Dr. Prof. och f.d. forskningsdirektör på både Astra och Pharmacia Upjohn, samt Jan Cederquist, grundare av Hall Cederquist. Bringwell har det senaste halvåret genomfört två nyemissioner, varav den första finansierat siteutvecklingen och den nyligen genomförda nyemission på 50 MSEK täcker den skandinaviska satsningen. Vidare expansion i Europa kräver ett kapitaltillskott på cirka 400 MSEK, vilket avses finansieras i samband med en O-listenotering på Stockholms Fondbörs tidigast senhösten 2000. Moderbolaget USP Health Care AB (under namnändring till Bringwell International AB) är noterad på Nya Marknaden med Swedbank Markets som sponsor. USP Health Care´s traditionella verksamhet startades 1994 och har under senaste året haft goda försäljningsframgångar och är idag lönsamt. Under augusti månad presenterar företaget sin bokslutskommuniké och finansiella målsättningar för kommande verksamhetsår. All information ovan, företagspresentation samt bilder kan hämtas under www.Bringwell.se, klicka på "information", och "investor relations", för att sedan finna "press". Ytterligare frågor besvaras av: Hans Flodh, VD Bringwell International, kontor 08-412 72 00 mobil 0708-13 22 01 Patrik Hellström, VD USP, kontor 08-412 72 00 mobil 0708-69 99 61 Ulf Söderberg, Grundare USP, Bringwell, kontor 08-412 72 00 mobil 0708-13 22 81 Krister Hanner, Ordf. grundare Bringwell, 0704-91 00 30 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/01/20010301BIT00610/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/01/20010301BIT00610/bit0001.pdf