• BRIO AB/

BRIO vidtar ytterligare effektiviseringsåtgärder - 30 tjänstemän varslas om uppsägning

I syfte att nå lönsamhet avser BRIO att vidta nya effektiviseringsåtgärder bland annat genom att samordna resurserna inom design, produktutveckling och marknadsföring. Samtidigt varslas 30 tjänstemän om uppsägning.

”BRIOs egenutvecklade leksaker, barnvagnar och bilbarnstolar visar god tillväxt, vilket är positivt för våra marginaler. Dessvärre har vår totala försäljning utvecklats svagare än väntat och vi räknar med att nedgången i den globala ekonomin kommer att innebära ytterligare utmaningar. Därför måste vi reducera kostnaderna i vår strävan att nå lönsamhet”, säger tf koncernchef Håkan Johansson.

Diskussioner med fackliga representanter inleds omgående, och förhandlingarna beräknas vara avslutade i mitten av december.

De nya effektiviseringsåtgärderna och det lagda varslet förväntas leda till besparingar om cirka 40 miljoner kronor per år med full effekt år 2010. En engångskostnad om 41 miljoner kronor beräknas belasta det fjärde kvartalet 2008.

Malmö den 26 november 2008

BRIO AB (publ)

För ytterligare information, kontakta:
Håkan Johansson tel: 0479-19 000