KVARTALSRAPPORT Januari - Mars 2007

• Resultat efter skatt uppgick till -37,2 (-47,0) Mkr
• Resultat per aktie uppgick till -4,00 (-8,39) kr

ÖVRIGT
• Samtliga åtgärder inom handlingsprogrammet "BRIO 2008" har genomförts enligt plan.
• En extra bolagsstämma den 30 januari 2007 godkände överlåtelsen av BRIOs tidigare helägda polska dotterbolag.

VDs KOMMENTAR

Kära aktieägare,

Den förändring av BRIO, som vi har talat om de senaste åren, börjar nu synas. Fler och fler av våra nyutvecklade produkter når ut i butikshyllorna. Vi ser också ett ökat intresse från konsumenterna, vilket bekräftar att vi är på rätt väg med förnyelsen av BRIO. Den nya sammansättningen av sortimentet påverkar marginalen i positiv riktning och kompenserar även delvis för det kraftiga volymbortfall som uppstod i samband med att BRIO avslutade flera stora distributionsavtal förra året. Men det kommer att ta ytterligare tid innan förnyelsen av sortimentet slår igenom fullt ut finansiellt.

Inom affärsområdet BRIO pågår intensiv aktivitet. Barnvagnar är ett växande område på marknaden för babyprodukter och under året kommer det att ske ytterligare kompletteringar av vårt nuvarande sortiment. 2007 års kollektion har fått positiva reaktioner på marknaden. Marknadstrenden fortsätter att gå mot ännu lättare och mer kompakta barnvagnar, vilket är en viktig drivkraft för vår fortsatta produktutveckling. Stora resurser satsas på att arbeta närmare konsumenterna och skapa nya produkter utifrån deras behov och livsstil. Försäljningen av vår första egentillverkade bilbarnstol Zento fortsätter att öka, vilket är glädjande. Under 2007 kommer vi att lansera ytterligare tre nya bilbarnstolar – Caro, Pilo och Primo.

Inom Scanditoy kommer vi att lansera en rad nya produktnyheter under året. Under varumärket Alga har vi utvidgat sortimentet till nya produktområden för att nå nya målgrupper. Under hösten kommer exempelvis ett DVD-spel med ”Melodifestivalen” som tema att lanseras. På licenssidan är introduktionen av Power Rangers den viktigaste nyheten under året, men även version fyra av Tamagotchi med tillbehör har goda framtidsutsikter.

BRIOs finansiella utveckling går åt rätt håll. Lönsamheten förbättrades med nio miljoner kronor under första kvartalet jämfört med samma period i fjol. Sifferdelen i delårsrapporten visar att vi har god kostnadskontroll, och en försäljningsutveckling i linje med våra förväntningar. Även marginalen har utvecklats positivt under kvartalet. Om försäljningen för motsvarande period i fjol justeras för avslutade distributionsavtal, avyttringen av den polska verksamheten och nedläggningen i USA så visar vi en försäljningsvolym i nivå med föregående år men täckningsgraden är väsentligt högre. För att nå en långsiktigt uthållig lönsamhet krävs ökad försäljning i kombination med att BRIOs produkter når ut i nya försäljningskanaler. Enligt vår bedömning sker 70 procent av leksaksförsäljningen i de sk ”mass market-kanalerna” med licensprodukter eller produkter som marknadsförs via TV. Det är en verklighet som vi måste fortsätta att anpassa oss till.

Det är glädjande att kunna rapportera att samtliga åtgärder inom handlingsprogrammet ”BRIO 2008” är genomförda. Programmet avslutades under första kvartalet i år i och med att monteringen av bilbarnstolar flyttades från Osby till Ungern. Det målmedvetna arbetet med att öka effektiviteten och lönsamheten inom ramen för ”BRIO 2008” har gått enligt plan. Kostnadseffekterna av programmet beräknas slå igenom fullt ut under 2007 och ger utrymme för att samtidigt fortsätta att öka vår strategiska satsning på produktutveckling.

Leksaksbranschen är starkt säsongsbetonad, vilket innebär att det är nu handlarna förbereder sig för den kommande julförsäljningen. Resultatet av våra insatser idag redovisas därför först under senare delen av året. Men helt klart är att den höga aktivitetsnivån inom BRIO kommer att fortsätta med oförminskad kraft.

Thomas Bräutigam

Kontaktperson för information