BRIO AVYTTRAR BARNVAGNAR OCH BILBARNSTOLAR TILL BRITAX

BRIO Holding AB avyttrar sin verksamhet inom området barnvagnar, bilbarnstolar och möbler till BRITAX, en av världens ledande tillverkare och leverantörer av bilbarnstolar och barnvagnar. Förvärvet omfattar de framgångsrika barnvagnsplattformarna BRIO GO, BRIO HAPPY och BRIO SMILE samt ytterligare modeller av barnvagnar och bilbarnstolar som idag marknadsförs under namnen BRIO®, Simo och Carena.

Samtidigt har BRIO träffat avtal med lokalt management att förvärva företagets produktionsverksamhet i Ungern, vilken fortsättningsvis kommer att tillverka produkter bland annat för BRITAX räkning.

BRIOs styrelseordförande Heikki Takanen är nöjd med affären och säger:

– BRIOs verksamhet inom barnvagnar och barnbilstolar har vänts till vinst – nu får verksamheten ett nytt hem och en stark ägare som har stora ambitioner att befästa och utveckla varumärket internationellt. Det är en bra affär, där BRITAX erbjuder global närvaro och starka marknadspositioner och där BRIO kan erbjuda djupt kunnande och en ledande marknadsposition inom främst barnvagnar i Norden.

Affären måste godkännas av berörda myndigheter.

Heikki Takanen, styrelseordförande i BRIO Holding AB, mobil 0730 – 841481

BRIO är ett multinationellt företag som är känt för sina lekfulla och utvecklande träleksaker. BRIOs produkter kännetecknas av hög kvalitet, lekvärde, hantverksskicklighet och tidlös design. Företaget grundades i Sverige 1884. I BRIO-koncernen ingår även spelföretaget Alga och Scanditoy, en av Skandinaviens ledande leksaksdistributörer. För mer information, besök www.brio.net