• BRIO/

BRIO Baby förstärker med Helena och Jonas Edberg från Edberg & Co samt blir ny distributör av miljövänliga barnvagnen Orbit

BRIO Baby, som utvecklar och säljer barnvagnar, bilbarnstolar, barnmöbler och tillbehör, har stärkt sin organisation med Helena och Jonas Edberg från Edberg & Co. Sedan 2003 har Helena och Jonas Edberg i det egna företaget framgångsrikt etablerat och utvecklat ett antal varumärken inom den nordiska babyfackhandeln.

− Det är mycket glädjande att få in Helena och Jonas i vår verksamhet. Deras drivkraft och entreprenörsanda gällande utveckling av försäljning och distribution, i kombination med vår starka produktlinje, borgar för en spännande utveckling säger Håkan Johansson, VD för BRIO Baby.

I samband med övergången tecknar BRIO Baby ett distributionsavtal med Orbit Baby Inc. som innebär att BRIO Baby övertar rätten att distribuera den amerikanska barnvagnen Orbit på de nordiska marknaderna från Edberg & Co. Den miljövänliga barnvagnen Orbit har med sitt unika formspråk och sitt höga säkerhetsmedvetande snabbt etablerat sig som ett premiumvarumärke på den amerikanska marknaden. Helena är entusiastisk över att komma över till BRIO Baby:

− BRIO Baby har varumärken med värderingar som vi tror på och som stöds av en långsiktig ägare. Produktlinjen har enskilda mycket starka produkter, som nu ytterligare stärks med Orbit. Tillsammans med våra återförsäljare ska vi realisera den försäljningspotential som vi är övertygade om att BRIO Baby har, säger hon.

För ytterligare information kontakta:

Håkan Johansson, VD BRIO Baby AB, tel. 0479-19 000

BRIO Baby

BRIO Baby utvecklar och marknadsför barnvagnar, bilbarnstolar, barnmöbler och tillbehör under de egna varumärkena BRIO, Simo och Carena. Dessutom är BRIO Baby nordisk distributör för varumärket Orbit. BRIO Baby är ett självständigt företag inom BRIO-koncernen. Årligen omsätter BRIO Baby cirka 200 Mkr, främst via försäljning i Norden och norra Europa. BRIO Baby ingår i BRIO-koncernen, som i sin helhet utgörs av fem affärsområden: BRIO (som utvecklar och marknadsför leksaker under varumärket BRIO), leksaksdistributören Scanditoy, spelföretaget Alga, franchisegivaren Lekehuset (som har ca 120 medlemsbutiker i Norge) samt BRIO Baby. BRIO-koncernen ägs av det svenska bolaget Proventus.

Orbit

Orbit Baby producerar och marknadsför högkvalitativa barnvagnar, bilbarnstolar och babybäddar som kombinerar ergonomi, miljövänlighet och innovation. Produkterna liknar inte någonting som tidigare visats på världsmarknaden vilket gjort Orbit till ett snabbt växande varumärke på hemmamarknaden USA. Företaget grundades 2004 och är baserat i Kalifornien.