BRIO:s klassiska tåg får nytt liv genom Smart Tech

De kan svänga runt, byta riktning och tuta – du väljer vägen. Nu lanserar vi på BRIO en ny generation smarta tågset som ger leken fler möjligheter. Konceptet kallas Smart Tech och där är det barnet själv som ger tågen ett nytt liv. Smart Tech är en del av BRIOs kompatibla leksystem BRIO World.

Få leksaker har funnits med i leken så länge som BRIOs tåg. Nu har denna klassiska leksak och BRIO World fått nytt liv genom BRIOs Smart Tech.

- Våra tågset är en klassiker som generationer har lekt med. Med Smart Tech skapar vi helt nya möjligheter där bara fantasin sätter gränser. Tågen kan starta, stoppa, byta riktning, tuta och blinka, helt beroende på dina val, säger Hendrik Zimmer, Global Marketing Manager, BRIO.

När de nya smarta tågloken passerar en action-tunnel eller åker igenom någon av BRIOs smarta stationer läses signalerna av och tåget reagerar automatiskt utifrån ett antal förprogrammerade händelser.

Genom att kombinera tunnlar, stationer och räls är det barnet själv som bestämmer i vilken riktning leken ska gå.

Smart Tech är en del av BRIOs kompatibla leksystem BRIO World. BRIO World innehåller sex lekteman som är anslutna till ett och samma system som låter barnen köra, flyga eller springa mellan dem precis som de vill. Med de nya tågen blir den leken ännu mer spännande – och lärorik.

– Lek och lärande går hand i hand hos oss på BRIO. Smart Tech är ett lekkoncept som främjar både logiskt och kreativt tänkande. Dessutom är det fantastiskt roligt för såväl stora som små barn, säger Hendrik Zimmer.

Tre nya produkter släpps som en del av Smart Tech-konceptet: Lok med action-tunnlar, Tågtvättstation samt Tågset med action-tunnlar.

Tekniken bakom Smart Tech kallas Radio Frequency Identity, RFID. De batteridrivna smarta loken är försedda med chip som gör att de kan ta emot instruktioner från andra smarta BRIO-enheter.

För pressbilder och produkter vänliga kontakta:
Jesper Wendel, presskontakt
E-post: jesper.wendel@mannov.se
Telefon: +46 (0) 721 – 55 68 09

Hendrik Zimmer, Global Marketing Manager
E-post: Hendrik.Zimmer@brio.net
Telefon: +46 (0) 736 44 90 60

I över ett århundrande har vår drivkraft varit att sprida glädje bland barn världen över. Vi vill skapa lyckliga barndomsminnen där fantasin får flöda fritt. BRIO skapar innovativa, högkvalitativa och väldesignade leksaker som ger barn en säker och rolig lekupplevelse. Företaget grundades i Sverige 1884 och är representerat i över 30 länder. För mer information, vänligen besök www.brio.net.