• BRIO/

Produktnyheter – BRIO bjuder på en hisnande färd mot nya destinationer.

BRIOs produktnyheter hösten 2014 garanterar fjärilar i magen. En hisnande berg- och dalbana och en fyr som sprider ljus till sjöss är två nya spännande destinationer för BRIOs järnvägsslinje. En nydesignad gunghäst tar oss ett galoppsprång tillbaka i tiden och påminner om leksaksföretagets 130-åriga historia.

Se upp i backen!
Se till att säkerhetsspärren är nedfälld innan vagnen åker upp med hissen till toppen av BRIOs nya berg-och-dalbana. Kasta er utför krönet och se hur vagnen nästan flyger ner längs spåren, tillbaka till hissen igen. Självklart ingår en ”Du-måste-vara-så-här-lång-skylt” för att göra upplevelsen komplett.

– Berg-och-dalbanan stimulerar våra sinnen och knyter an till en nyfikenhet att utforska samt känslan av glädje och skratt. Den kombinerar action och lek, samtidigt som säkerheten alltid har högsta prioritet. Det är egenskaper som också är utmärkande för BRIO och vårt arbete, och har så varit genom alla år, säger Michael Heun, produktutvecklingschef på BRIO.

Ett guidande ljus i höstmörkret
Hösten 2014 tar vi pendeltåget till hamnen och gör oss redo för en spännande dag till sjöss. Låt det blinkande ljuset från den nya fyren guida vår nya färja hem. Färjan har både ljud och ljus så signalera med mistluren när det är dags att anlägga i hamn. För säkerhets skull finns det även en livboj på kajen.

– Fyren är ett viktigt landmärke som hjälper till att göra berättandet komplett. Genom fyrens ljusspel har barnet möjlighet att återskapa en bild från verkligheten. Den här typen av autentisk lek utgör grunden för den typ av historieberättande rollspel som stärker barn i deras utveckling, säger Michael Heun.

Pånyttfödd häst med gamla anor
Den nydesignade gunghästen har inspirerats av Osbyhästen från 1907, den första leksaken som BRIO sålde. Den är gjord i massivt trä och perfekt för att utveckla balansen hos barn. Gunghästen är speciellt framtagen för att fira BRIOs 130-årsdag, en tidlös hyllning till lekfullhet och yrkesskicklighet.

Tillverkat av FSC®-certifierat trä
Från och med 1 januari 2014 tillverkas alla BRIOs träleksaker av FSC-certifierat trä. FSC (Forest Stewardship Council®) är en ideell organisation som bevakar, värnar om, och uppmuntrar till ett hållbart skogsbruk. FSC-certifieringen innebär att allt trä som BRIO använder är spårbart och att träden har fällts på ett sätt som är förenligt med ett ansvarsfullt skogsbruk.

Om BRIO
I över ett århundrande har vår drivkraft varit att sprida glädje bland barn världen över. Vi vill skapa lyckliga barndomsminnen där fantasin får flöda fritt. BRIO skapar innovativa, högkvalitativa och väldesignade leksaker i trä som ger barn en säker och rolig lekupplevelse. Företaget grundades i Sverige 1884 och är representerat i över 20 länder. För mer information, vänligen besök www.brio.net.

Ytterligare information
För ytterligare information och frågor, kontakta: Francisca Kertzscher, Marknadschef
E-mail: press@brio.net

Ladda ner högupplösta bilder av alla produkterna nedan på: www.brio.net/About_BRIO/PressRoom/PressImages.aspx

33730 Berg- och dalbana tågset
Är du redo? Se till så att säkerhetsspärren är nedfälld innan vagnen åker upp med hissen till berg- och dalbanans topp. Släpp vagnen och se hur den nästan flyger ner längs spåren, tillbaka till hissen igen. Tåglek har aldrig varit roligare! En ”Du-måste-vara-så-här-lång-skylt” ingår för att göra berg- och dalbaneupplevelsen komplett. Tågsettet mäter 85 x 45 cm och är 36 cm högt. Alla ingående trädetaljer kommer från FSC-märkt trä.

33725 Färjeset restema
Låt de två figurerna ta pendeltåget ut till stationen vid kajen, se på kartan vilken väg färjan tar och gör dig redo för en fartfylld dag till havs. Färjan har både ljud och ljus och bara för att vara på den säkra sidan, finns det en livboj på kajen också. 2 x LR44 batterier ingår. Alla ingående trädetaljer kommer från FSC-märkt trä.

33597 Fyr
Hjälp skeppen ute på havet att hitta hem! Signalera med mistluren och låt det blinkade ljuset guida båtar och skepp på rätt väg. Med denna fyr kan man på ett roligt sätt bygga ut tågvärlden och göra den ännu större. Figur och livboj samt 2 x LR44 batterier ingår. Alla ingående trädetaljer kommer från FSC-märkt trä.

30170 Gunghäst
Denna nydesignade gunghäst har inspirerats från den första leksaken som BRIO gjorde 1907, Osbyhästen. Den är gjord i massivt trä och perfekt för barn att utveckla sin balans med. Alla ingående trädetaljer kommer från FSC-märkt trä.

31429 Kockkläder
Bon Appétit! Med dessa kockkläder blir barnet en riktig gourmand. En typisk kockmössa, ett förkläde och en ugnsvante ingår.

33598 Lyftskransbåt
Lyft, lasta och transportera gods via vattenvägen med hjälp av denna lyftkransbåt. Lyftkranen är lätt att manövrera och leka med. En lastvagn med last ingår. Alla ingående trädetaljer kommer från FSC-märkt trä.

33731 Pendellok
Dags att pendla med pendeltåg! Placera den inkluderade figuren inuti pendelloket och låt honom spåra upp nya roliga äventyr! Alla ingående trädetaljer kommer från FSC-märkt trä.

33735 Tunnel
Det är en lång, mörk väg att ta sig fram på, men alla BRIO-tåg ser ljuset i tunneln till sist. Lägg till den här tunneln för att göra tågäventyren ännu mer spännande! Alla ingående trädetaljer kommer från FSC-märkt trä.

33733 Bygg- och vägfordon
Om det inte vore för den hårt arbetande vägarbetaren, ångvälten och cementlastbilen, vem skulle då klara av allt vägarbete? Detta är ett roligt, actionfyllt tillbehör som gör tågvärlden ännu större! Alla ingående trädetaljer kommer från FSC-märkt trä.

33734 Megakran- och lasttillbehör
Det skulle ta tio män och kvinnor att bära, lyfta och lasta vad denna byggarbetare och hans megakran kan klara helt själva! Bygg ut tågvärlden med dessa populära tillbehör. Alla ingående trädetaljer kommer från FSC-märkt trä.

3732 Portalkran
Att lyfta, dra och lasta har aldrig varit så kul som nu! Portalkranen har en hytt längst upp som kan placeras precis över den magnetiska lasten undertill. Därifrån kan lasten sedan dras upp och sänkas ner, om och om igen. Portalkranen har hjul och passar in i BRIOs olika tågmiljöer. Alla ingående trädetaljer kommer från FSC-märkt trä.

33736 Det stora tågstallet
Var åker tågen för att parkera? Till tågstallet såklart! Använd vändskivan för att placera tågen i sina individuella stallar. Bakdörrarna kan också öppnas för att komma åt tågen bakifrån. Fem fordon får plats inuti. Vändskiva ingår.

33737 Bromsvagn
Denna vagn har inget emot att komma sist! Bromsvagnen är den sista vagnen på tåget och ingen tågvärld är komplett utan en! Alla ingående trädetaljer kommer från FS-märkt trä.

33758 Resväska med lok
Ska du ut och resa? Detta är en resväska med tyghandtag och blixtlås, perfekt för dina favorittåg och figurer när du är på språng. Nio vagnar och fyra figurer får plats. Vagnen och figuren som medföljer går ej att köpa separat.

30320 Nyckelpiga
Denna lilla nyckelpiga i trä kommer att bli din bästa vän och följa dig vart du än går. Se hur nyckelpigan rör sig med sin unika och naturtrogna gång. Uppmuntrar barnet att lära sig gå! Finns i färgerna röd, gul och ljusgrön. Alla ingående trädetaljer kommer från FSC-märkt trä.

30479 Lära-gå-vagn med 50 klossar
Två-i-en! Denna lära-gå-vagn uppmuntrar barnet att lära sig gå och är extra rolig för små barn eftersom den har en låda med lock framtill som gömmer 50 byggklossar i naturträ. Alla ingående trädetaljer kommer från FSC-märkt trä.

31430 Spistillbehör
Klara, färdiga, baka! Utöka BRIO-köket med denna bakplåt med trähandtag. Plåten får perfekt plats inne i ugnen. Ugnsvante i textil och grytlappar uppmuntrar också rolleken i köket. Alla ingående trädetaljer kommer från FSC-märkt trä.

34030 Labyrintbrädor
Dags att motionera öga/hand-koordinationen med två helt nya labyrintbrädor till det populära labyrintspelet. Kommer med en nybörjarbräda och en svårare variant. Alla ingående trädetaljer kommer från FSC-märkt trä.

34588 Builder Aktivitetssats
Vad kan du designa och bygga? Testa dina idéer med den ultimata aktivitetsbyggsatsen. Nya verktyg och delar inspirerar byggleken. Alla ingående trädetaljer kommer från FSC-märkt trä.

34589 Builder Kreativitetssats
Ett hus, ett rymdskepp eller en robot? Vad vill du skapa? Detta är den ultimata, kreativa byggsatsen med verktyg och nya delar som inspirerar byggleken. Alla ingående trädetaljer kommer från FSC-märkt trä.