Ravensburger förvärvar BRIO

Ravensburger Group har förvärvat BRIO AB från Proventus. BRIO är framförallt känt för sin högkvalitativa träjärnväg och är ett av de mest prestigefyllda varumärkena på leksaksmarknaden. Affären gör det möjligt för BRIO att fortsätta sin lönsamma tillväxt. Förvärvet förenar två familjeföretag som har mycket gemensamt, med liknande företags- och produktfilosofi samt traditioner och historia som går långt bak i tiden: Ravensburger grundades för 131 år sedan och BRIO för 130 år sedan.

Karsten Schmidt, styrelseordförande för Ravensburger, kommenterar förvärvet:
– Köpet av BRIO ligger i linje med Ravensburgers strategi att öka tillväxtmöjligheterna samt att expandera från sällskapspels- och pusselmarknaden in i leksaksbranschen.

BRIO kommer att fortsätta drivas av den nuvarande ledningen som ett självständigt dotterbolag baserat i Malmö inom Ravensburger Group. Förvärvet inkluderar även företaget Alga, ledande inom sällskapsspel på den svenska marknaden.

Proventus har varit BRIOs huvudägare i över tio år och har möjliggjort för BRIO att förnya sitt varumärke, vilket har lett till en lönsam tillväxt för träleksaksverksamheten.

Tillväxtmöjligheter för Ravensburger och BRIO
Ravensburger Group, starkt identifierat med sitt varumärke – den blå triangeln, är för konsumenterna mest känt som ett sällskapspels- och pusselföretag samt bokförlag. Förvärvet innebär en möjlighet att stärka gruppens position som ett leksaksföretag genom att samla flera varumärken under ett tak. Ravensburgers internationella närvaro och mångåriga erfarenhet samt åtagande inom barnsegmentet ger BRIO stora fördelar.

Ravensburgers styrelseledamot Clemens Maier, ansvarig för BRIO säger:
– BRIO är en svensk ikon och ett starkt varumärke som matchar Ravensburger perfekt. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med ett starkt och kompetent team.

Även Heikki Takanen, styrelseordförande för BRIO Holding AB välkomnar affären.
– Vi är glada över att BRIO blir en del av Ravensburger Group. Detta kommer att bidra med långsiktiga möjligheter och påskynda tillväxten.

Gemensam syn på produktfilosofi
BRIOs produktsortiment omfattar över 200 artiklar. Varumärket spelar en framträdande roll för barn i åldern 0-5 år. BRIOs högkvalitativa träleksaker, som träjärnvägen och designklassiker som dragleksaken taxen och den stapelbara clownen, är idag leksaksikoner. Fokus på kvalitet delas av BRIO och Ravensburger, där båda företag ställer höga krav på produktdesign, för såväl kontext som material. Hos båda företagen står den lekfulla utvecklingen hos barnet i centrum för verksamheten – en gemensam syn som resulterar i att företagen regelbundet tilldelas utmärkelser för sina produkter.

Vid frågor vänligen kontakta:
Heikki Takanen
Tfn: +46 730 841 481
Mail: heikki.takanen@brio.net

Om Ravensburger Ravensburger är en av Europas ledande tillverkare av pussel, brädspel och aktivitetsproduk-ter och rankas även som en av de ledande utgivarna av barn- och ungdomsböcker i den tysktalande regionen. Den blå triangeln är ett av de mest kända varumärkena i Tyskland. Företagets portfölj omfattar runt 8 000 olika produkter (inklusive landspecifika utgåvor), som säljs världen över och varav 90 % tillverkas internt. Ravensburger sysselsätter 1 719 medarbetare och hade 2013 en försäljning på EUR 358,7 miljoner. För mer information, vänligen besök www.ravensburger.de

Om BRIO I över ett århundrande har vår drivkraft varit att sprida glädje bland barn världen över. Vi vill skapa lyckliga barndomsminnen där fantasin får flöda fritt. BRIO skapar innovativa, högkvalitativa och väldesignade leksaker i trä som ger barn en säker och rolig lekupplevelse. Företaget grundades i Sverige 1884 och är representerat i över 20 länder. För mer information, vänligen besök  www.brio.net