Svenska BRIOs träleksaker på världsturné

BRIOs träleksaker är högaktuella i en utställning initierad av amerikanska Bard Graduate Center i New York. Utställningen behandlar den svenska träleksakskulturen från slutet av 1600-talet fram till tjugoförsta århundradet och omfattar mer än 250 träleksaker från olika svenska varumärken. Utställningen öppnade 19 juni på Les Arts Decoratifs i Paris.

Svenska BRIO deltar med 54 produkter daterade 1907-2006, till exempel Osbyhästen från 1907, Volvo PV från 1946, bilar från 1930-talet och framåt samt mängder av olika slags tåg.

– Vi är stolta att vårt fina leksaksarv nu kan ses och upplevas av en stor internationell publik, i synnerhet detta år då vi firar vårt 130-års jubileum. För BRIO spelar leken en central roll, och utgör grunden för vårt företag. Det blir särskilt tydligt när man ser omfattningen av alla gamla leksaker, säger Sophie Elvefors, vice verkställande direktör för BRIO.

– Att leka fritt är inte bara viktigt för att det får barn att trivas och må bra. Det stärker deras inlevelse- och skapandeförmåga och lär dem att se saker från flera olika perspektiv, fortsätter Sophie Elvefors.

Hela utställningen bygger bland annat på samlingar från leksaksmuseet Lekoseum i Osby, dokument från italienska Sovrintendenza Capitolina i Rom samt från museet Les Arts Decoratifs i Paris.

Utställningen kan upplevas i Paris mellan den 19 juni 2014 och 11 januari 2015 på Les Arts Decoratifs. Utställningen planeras därefter att flyttas till New York och senare till Stockholm.

För ytterligare information och frågor, kontakta:
Fia Rasmusson, Brand Manager BRIO AB, +46 479 19 239, press@brio.net

I över ett århundrade har vår drivkraft varit att sprida glädje bland barn världen över. Vi vill skapa lyckliga barndomsminnen där fantasin får flöda fritt. BRIO skapar innovativa, högkvalitativa och väldesignade leksaker i trä som ger barn en säker och rolig lekupplevelse. Företaget grundades i Sverige 1884 och är representerat i över 20 länder. För mer information, vänligen besök www.brio.net.