BRITAX etablerar nordiskt huvudkontor i Malmö

Report this content

BRITAX, en av världens ledande tillverkare och leverantörer av bilbarnstolar och barnvagnar, förvärvade i maj 2013 den svenska och internationella delen av BRIO som tillverkar och marknadsför barnvagnar och bilbarnstolar. Som en del av integrationsprocessen har BRITAX fattat beslutet att samordna verksamheterna och placera sitt nordiska huvudkontor i Malmö.

Beslutet understryker hur viktig den nordiska marknaden är för BRITAX och företagets långsiktiga ambitioner att växa i regionen genom en lokal närvaro. Verksamhetens alla huvudfunktioner kommer att flyttas till det nordiska huvudkontoret.

­­– Den nordiska regionen är strategiskt viktig för BRITAX. Genom att skapa en smartare och mer effektiv organisationsstruktur för vår sammanslagna verksamhet kan vi fokusera på vår kärnverksamheten och fortsätta växa i de nordiska länderna, säger Ian Watson, Managing Director Europe på BRITAX.

En grundförutsättning för att framgångsrikt kunna driva den sammanslagna verksamheten framåt är att säkerställa bästa möjliga service till BRITAX kunder genom att tillhandahålla hela produktportföljen från en plats. Efter analys av olika alternativ har BRITAX kommit fram till att den bästa lösningen är att integrera lagerverksamheten genom en tredje-parts logistikleverantör. Som en följd av detta avser BRITAX stänga sitt lager i Osby i slutet av 2013. Bolaget förhandlar i dagsläget med berörda fackliga organisationer.

– Vi fokuserar på att förbättra servicen gentemot våra nordiska kunder. I framtiden ska våra kunder kunna göra en beställning och få en transport och en faktura från hela vår portfölj av produkter och varumärken, säger Ian Watson, Managing Director Europe på BRITAX.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Nina Hammer, Senior Communications Manager, Britax
Mail: nina.hammer@britax.com

Daniela Rogosic, Grayling Sverige AB
Mail: daniela.rogosic@grayling.com

Om BRITAX Group Limited

BRITAX designar, tillverkar och marknadsför bilbarnstolar, barnvagnar, babyskydd och tillbehör för Europa, Asien och USA. Från grundandet 1938 har företaget vuxit till att bli ett av världens mest respekterade märken för säkerhetsprodukter för barn. BRITAX är känt för sin genomtänkta ingenjörskonst med högsta kvalitet och intuitiv design.

Som en av världens största tillverkare av bilbarnstolar har företaget ett brett utbud av olika bilbarnstolar och barnvagnar som alla ligger långt över de ställda säkerhetskraven.

BRITAX barnvagnsserie utvecklas ständigt för att uppfylla de behov som finns i moderna familjer. Serien erbjuder mångsidighet, styrka även för flera barn, lätt vikt för att underlätta vid resor samt god styrförmåga. Produkterna har genomtänkta detaljer som har tagits fram utifrån föräldrarnas interaktion med barnet. Det gör att föräldrar kan vara förvissade om att deras barn är säkra och har det bekvämt i BRITAX barnvagnar.

BRITAX är även ledande i Europa på tillverkning av högkvalitativa cykelstolar och förbereder nu en global lansering.

BRITAX huvudkontor är i Storbritannien. Dessutom har man anläggningar i Storbritannien, Tyskland, Australien och USA. Besök www.britax.com för mer information om BRITAX.

BRITAX är ett portföljbolag inom Nordic Capital Fund VII. Besök www.nordiccapital.com för mer information.

Taggar: