Britax nya bältesdyna sätter ny säkerhetsstandard

Report this content

Britax, ledande inom barnsäkerhet i bilen, presenterar nu den nya KID-serien för barn mellan
cirka 4–12 år. Bakgrunden till lanseringen bygger bland annat på forskning som visar att ca 34 % av dödsfall bland barn i trafik, orsakas av olyckor i samband med frontalkrockar. Huvudstöd, ökat sidoskydd, intuitiva bältesguider, och den senaste energiabsorberande bältesdynan XP PAD kan minska skadorna vid en krock.

Lanseringen av den nya serien bältesstolar är ett led i Britax mission att fler familjer ska använda bältesstolar med djupa sidoskydd, huvudstöd och bältesguider som hjälper till att skydda barnet vid en krock.

­– Traditionellt har diskussionen kring bilbarnstolar i Sverige främst handlat om att åka bakåtvänt så länge som möjligt. Men det är minst lika viktigt att använda säkra bältesstolar när barnet är för stort för att åka bakåtvänt vilket ofta är när barnet är runt fyra år. Eftersom bälteskuddar inte har något huvudstöd och därför inte skyddar mot sidokrockar har vi på Britax valt att sluta sälja dem, säger Liza Alvarez, marknadschef på Britax Nordiska Barn.

I den nya serien återfinns XP-produkterna och SL-produkterna som uppfyller olika behov hos de som reser med barn som har vuxit ur bilbarnstolarna i grupperna upp till 15 eller 25 kg. För att garantera att stolen är korrekt placerad varje gång används ISOFIT-tekniken i de flesta modellerna i KID-serien (undantaget Kid XP och Kid II) för att direkt fästa stolen i ISOFIX-fästanordningarna i bilen.

Kidfix XP SICT – Med sidokrockkydd och energiabsorberande bältesdyna

Med den prisbelönta bältesstolen KIDFIX XP SICT sätter Britax nya säkerhetsstandarder inom branschen genom en energiabsorberande bältesdyna, XP PAD.

I den revolutionerande bältesdynan, XP PAD, används en stötdämpande skumplast som tar upp kraften vid en krock och driver bort den från barnets bröstkorg. Dynan fästs på ett vanligt vuxenbälte. När barnets huvud kastas framåt vid en krock får nacken stöd då hakan tar i dynan. Detta kan minska belastningen på nacken med upp till 30 procent i jämförelse med ett trepunktsbälte utan dyna.*

Sidokrockar är en av de allvarligaste typerna av olyckor på vägarna** och denna bältesstol har också ett avancerat sidokrockskydd som är integrerat i stolens design för att minska inverkan vid sidokrockar - SICT (Side Impact Cushion Technology). Sidokrockskyddet är placerat på sidan av stolen närmast dörren för att möta krockstötar mellan bildörren och stolen - och kan minska kraften med upp till 40 procent *** innan den når ditt barn.

KIDFIX SL SICT – Enkel att fästa och flytta

Hos KIDFIX SL SICT står SL för ”Soft Latch-system”. Förutom bältesguider, ett v-format huvudstöd, djupa sidoskydd och justerbart huvudstöd, som alla BRITAX KID-stolar har, har SL-produkterna ett mjukt spänne som gör det enklare att fästa och flytta barnstolen i bilar med ISOFIX-fästen. Spännet är särskilt användbart när det är svårt att nå ISOFIX-fästpunkterna i bilen. Stolen är dessutom så lätt att man enkelt kan byta bil på ett smidigt vis.

­– För oss är det viktigt att föräldrar förstår att alla bältesstolar med ryggstöd inte är likadana och vi uppmanar föräldrarna att tänka igenom köpet noggrant. Dessutom ska man veta vad man gör när man flyttar en bilbarnstol, så man säkert fäster den på rätt sätt. Britax tipsar om vad du som förälder ska tänka på när det kommer till barn i bilen på vår hemsida http://goo.gl/OhPGQB avslutar Liza Alvarez.

Mer information om KID-serien finns på:

Besök oss gärna på vår Facebooksida: https://www.facebook.com/britaxsverige/

* Baserat på BRITAX interna tester 2013

** Casimir. Child Car Passenger Fatalities – European Figures and in-Depth Study. Alan Kirk: Loughborough University, UK; Konferens: Protection of children in Cars. München, 2011.

*** Baserat på BRITAX interna tester 2013 som jämför KIDFIX XP och KIDFIX XP SICT

För mer information:

Liza Alvarez, marknadschef för Britax Nordiska Barn AB

liza.alvarez@britax.com

Tlf.: 0705-37 94 40

För produktbilder:

Victoria Malmberg, Grayling
victoria.malmberg@grayling.com

Tlf.: 0704-88 32 63

Britax Nordiska Barn AB med nordiskt huvudkontor i Malmö, är idag en del av det ledande, globala företaget Britax som tillverkar och levererar bilbarnstolar och barnvagnar långt över de ställda säkerhetskraven. Britax har i dryga 40 år varit engagerade inom produktutveckling av barns säkerhet i bilen. Britax Nordiska Barn AB utvecklar och tillverkar bland annat bilbarnstolar, cykelsitsar och barnvagnar under varumärket Britax, allround/terräng- och joggingvagnar under varumärket BOB samt barnvagnar, möbler och bilbarnstolar under varumärket BRIO.

Taggar: