British Airways gör stor miljövinst efter tips från personalen

Report this content

Förra året reducerade British Airways sin bränsleförbrukning radikalt. Värdet av minskningen uppgick till 20 miljoner pund och sammanlagt sparade flygbolaget tillräckligt med bränsle för att kunna flyga 500 plan från London till New York. Anledningen stavas en enkel förslagslåda med tips från personalen.

British Airways införde förra året en förslagslåda där flygpersonalen kan tipsa om vad företaget kan göra för att minska koldioxidutsläppen och bränslekostnaderna. Totalt bidrog fler än 200 piloter, kabinpersonal, ingenjörer och markpersonal på British Airways med sina idéer. Det sammanlagda värdet av besparningarna uppgick till över 20 miljoner pund.

– Vi fick in massor med bra tips som vi kunde använda oss av. Ett av de ovanligare tipsen var att avkalka toalettrören på våra Boeingflyg 747 och 777 – något som bidrog till att vi sparade mer än 6,5 miljoner svenska kronor på grund av viktminskningen det medförde, samt att vi såklart förbättrade toaletternas prestanda, säger Peter Rasmussen, Nordeuropachef på British Airways.

Exempel på tips och åtgärder som bidrog till reducerad bränsleförbrukning och minskade koldioxidutsläpp:

• Ersätta vinflaskor av glas till plast
  • Reducera mängden vatten i flygplanens vattentankar
  • Avkalkning av toalettrör ombord på Boeing 747 och 777
  • Minska användningen av flygplanets motorer på marken och istället använda extern strömförsörjning
  • Taxning med bara en motor igång
  • Öka prestandan på fler än 40 Boeing 777

– Det här kan man kalla lagarbete. Den här satsningen visar att små förändringar här och där kan leda till betydande besparingar och en bättre miljö, säger Peter Rasmussen.

Arbetet med att reducera bränsleförbrukningen fortsätter och i år har flygbolaget bland annat introducerat lättare cateringvagnar, hörlurar till film och underhållning och flyglastbehållare samt börjat använda en ny typ av ytbeläggning på sina flygplan vilket förbättrar aerodynamiken och på så vis minskar åtgången av bränsle.

Mellan 2007 och 2010 minskade British Airways koldioxidutsläppen med två procent. Målet är att koldioxidutsläppen ska minska med 50 procent till 2050.

* Koldioxidutsläpp (miljoner ton) 2007: 17,7

Koldioxidutsläpp (miljoner ton) 2010: 15,9

För mer information vänligen kontakta:
Peter Rasmussen, Nordeuropachef British Airways
Telefon: (+45) 405 81 117
E-post: peter.rasmussen@ba.com

Märta Nord, pressansvarig British Airways i Sverige
Telefon: (+46) 703 409 442
E-post: mno@geelmuyden-kiese.se

Om British Airways
British Airways är ett av världens största internationella flygbolag med över 30 miljoner passagerare varje år. Flygbolagets verksamhet är huvudsakligen lokaliserad till Londons två största flygplatser Heathrow och Gatwick. Heathrow är en av världens mest trafikerade internationella flygplatser.

Under de kommande fem åren investerar British Airways £ 5 miljarder i nya flygplan, smartare kabiner, finare lounger och ny teknik för att göra livet mer bekvämt både i luften och på marken.

British Airways har ett världsomspännande nätverk av rutter som täcker över 700 destinationer, tillsammans med sina partners i oneworld alliansen. British Airways erbjuder fyra typer av passagerarutrymmen på sina långflygningar: First (förstaklass), Club World (businessklass), World Traveller Plus (premium ekonomiklass) samt World Traveller (ekonomiklass).

I Sverige flyger British Airways mellan Stockholm Arlanda och London Heathrow, Göteborg Landvetter och London Heathrow samt från Stockholm Arlanda till London City Airport. British Airways franchisepartner Sunair flyger även från Göteborg och Stockholm Bromma i Sverige.

Resor kan bokas på www.ba.com eller hos din lokala resebyrå.

Taggar: