Det brittiska prinsparet skickar iväg förnödenheter till Afrikas horn i samarbete med British Airways

I samarbete med British Airways skickar Prins William och Prinsessan Kate ett flygplan med förnödenheter från UNICEF för att hjälpa de hittills 13 miljoner som drabbats i katastrofen på Afrikas horn. Uppdraget är prinsparets första gemensamma humanitära insats.

Fullastat med 45 ton av förnödenheter, inklusive livräddande medicin för att hjälpa barn som drabbats av sjukdomar som kolera och diarré, såg prinsparet en Boeing 747 lyfta från Köpenhamns internationella flygplats Kastrup med destination Nairobi.

- Vi gick genast med på att donera ett flygplan för att hjälpa UNICEF att nå med stöd till Afrikas horn. British Airways har tidigare erfarenhet av liknande uppdrag i krisdrabbade områden som Haiti och Japan, så vi har kapaciteten att få iväg flygplan och förnödenheter på kort varsel. Det gläder oss att prinsparet kunde delta i aktionen och bidra till att uppmärksamma denna humanitära insats, säger Keith Williams, VD British Airways.

- Vi vet att när barn är undernärda försvagas deras immunförsvar och de blir väldigt mottagliga för livshotande sjukdomar såsom kolera och diarré. Förnödenheterna på flygplanet hjälper UNICEF att rädda liv. Vi på UNICEF riktar ett stort tack till British Airways som gör detta möjligt, säger David Bull, VD UNICEF Storbritannien.

För mer information vänligen kontakta:

Peter Rasmussen, Tel: ( 45) 405 81 117

Nordeuropachef British Airways, E-post: peter.rasmussen@ba.com

Marie Slettengren, Tel: ( 46) 709 795 666

Pressansvarig British Airways i Sverige, E-post: msl@geelmuyden-kiese.se

British Airways är ett av världens största internationella flygbolag med över 30 miljoner passagerare varje år. Flygbolagets verksamhet är huvudsakligen lokaliserad till Londons två största flygplatser Heathrow och Gatwick. Heathrow är en av världens mest trafikerade internationella flygplatser. British Airways har ett världsomspännande nätverk av rutter som täcker över 700 destinationer, tillsammans med sina partners i oneworld-alliansen.. British Airways erbjuder fyra typer av passagerarutrymmen på sina långflygningar: First (förstaklass) Club World (businessklass), World Traveller Plus (övre ekonomiklass) samt World Traveller (ekonomiklass). I Sverige flyger British Airways mellan Stockholm Arlanda och London Heathrow, Göteborg Landvetter och London Heathrow samt från Stockholm Arlanda till London City Airport. British Airways franchisepartner Sunair flyger även från Göteborg och Stockholm Bromma i Sverige.
Resor kan bokas på www.ba.com eller hos din lokala resebyrå.

Taggar: