Mode ombord: Svenska män fåfänga på flyget

Report this content

Det är viktigt att vara bekvämt klädd när vi flyger. Det menar drygt 70 procent av oss svenskar. Men för många svenska män väger utseendet tyngre än komfort. Fler män än kvinnor tycker att det är viktigare att klä sig snyggt när de ska ut och resa. Det visar några av resultaten från en ny undersökning om resevanor i Norden som British Airways har genomfört i samarbete med Epinion.

Bekvämlighet vinner klart över mode när svenskarna reser med flyg. Hela 73 procent svarar att det är viktigast att kläderna är bekväma när de ska ut och flyga. Kvinnorna värderar dock komfort högre än män, samtidigt som fler män än kvinnor anser att det är viktigare att vara snyggt klädd när de flyger.

­­–­ Som resenär är det en bra idé att se till att du bär kläder som du känner dig bekväm i så att flygresan blir behaglig. Vi jobbar mycket med komfort och det är viktigt för oss att våra passagerare har behagliga flygresor. Många faktorer spelar in här, även kläder, säger Peter Rasmussen, Nordeuropachef för British Airways.

För majoriteten av oss spelar alltså klädvalet en viktig roll, men vi tänker inte bara praktiskt när vi reser utan även vårt utseende spelar in, framförallt för män. Undersökningen visar nämligen att var tionde man tycker att det är viktigast att vara snyggt klädd på flygresan. Bland kvinnorna ligger siffran på endast sex procent.

– Glädjande nog så lägger fler och fler män ett allt större fokus på sitt utseende. I sociala sammanhang, där vi måste sitta nära främlingar under flera timmar, är det viktigt att se bra ut. När vi kommer i direktkontakt med andra, utan att föra en dialog, så är det bara med hjälp av vår stil, allmänna beteende och uttryck som vi kan kommunicera vilka vi är och göra intryck och avtryck, säger Johan Magnusson, herrmodeexpert och webbredaktör på plazamagazine.se.

Sett till hela Sverige så är det göteborgarna som tycker att det är viktigast att vara snyggt klädd på flygresan. Undersökningen visar även att 16 procent av svenskarna tycker att det är viktigast att klä sig utefter hur vädret är på den destination man ska resa till. Endast tre procent tänker inte på vad de har på sig när de flyger.

British Airways har samlat några klädtips till flygresan:

• Klä dig i kläder du känner dig bekväm i. Många föredrar löst sittande kläder.
  • Ben och fötter är under påfrestning på flygresan – särskilt under långa flygresor. Använd därför skor som är bekväma och som är lätta att ta på och av, så att du eventuellt kan ta av dem på planet om de spänner och stoppar blodflödet till fötterna.
  • För mycket kyla eller värme kan påverka flygupplevelsen för alla. På British Airways långdistansflyg erbjuder man alltid filtar och strumpor, men resenärerna rekommenderas ändå att ta med en kofta eller sjal i sitt handbagage. Det är lätt att ta på och av och på så sätt kan du enkelt justera din kroppstemperatur. Då British Airways tillåter handbagage på upp till hela 2x23 kilo behöver du inte lämna den extra tröjan hemma.

Vilket av följande förhållanden är viktigast för dig när det gäller dina kläder när du ska ut och flyga?

Om undersökningen:
Med hjälp av undersökningsföretaget Epinion har British Airways låtit genomföra en undersökning om resvanor i Norden. Undersökningen är genomförd i juli 2012 och baserar sig på webbintervjuer. 1152 svenskar från 18 år och uppåt deltog i undersökningen.

För mer information vänligen kontakta:
Peter Rasmussen, Nordeuropachef British Airways
Telefon: (+45) 405 81 117
E-post: peter.rasmussen@ba.com

Märta Nord, pressansvarig British Airways i Sverige
Telefon: (+46) 703 409 442
E-post: mno@geelmuyden-kiese.se

OM BRITISH AIRWAYS
British Airways är ett av världens största internationella flygbolag med över 30 miljoner passagerare varje år. Flygbolagets verksamhet är huvudsakligen lokaliserad till Londons två största flygplatser Heathrow och Gatwick. Heathrow är en av världens mest trafikerade internationella flygplatser.

Under de kommande fem åren investerar British Airways £ 5 miljarder i nya flygplan, smartare kabiner, finare lounger och ny teknik för att göra livet mer bekvämt både i luften och på marken.

British Airways har ett världsomspännande nätverk av rutter som täcker över 700 destinationer, tillsammans med sina partners i oneworld alliansen. British Airways erbjuder fyra typer av passagerarutrymmen på sina långflygningar: First (förstaklass), Club World (businessklass), World Traveller Plus (premium ekonomiklass) samt World Traveller (ekonomiklass).

I Sverige flyger British Airways mellan Stockholm Arlanda och London Heathrow, Göteborg Landvetter och London Heathrow samt från Stockholm Arlanda till London City Airport. British Airways franchisepartner SUN-AIR flyger även från Göteborg Landvetter till Århus och Manchester samt från Stockholm Bromma till Billund och Århus.

Resor kan bokas på www.ba.com eller hos din lokala resebyrå.

Taggar: