Slipp stressen - bli klar med julshoppingen på 48 timmar

London blev nyligen framröstad till Europas bästa shoppingstad av Globe Shopper City Index.* En förstaplats som Londonbaserade modeexperten Nina Akbari* kan skriva under på. Nina uppmuntrar alla svenskar att ta en blixttur till den shoppingvänliga storstaden för att göra klart julhandeln och samtidigt uppleva sann julstämning.

– På en snabbvisit till London kan du bli färdig med julshoppingen på bara en helg. Flyger du med British Airways kan du få med dig hela 46 kg (2x23 kg) hem i handbagaget, plus incheckat bagage. Det tror jag är ett tungt vägande argument för de som vill minimera det stressiga julklappsletandet, säger Peter Rasmussen ansvarig för British Airways’ verksamhet i Nordeuropa.

Julshoppingen i London lockar många shoppingglada till den brittiska huvudstaden varje år, inte minst för den vackra julbelysningen. Det är lätt att fastna i klassiska shoppingstråk som Oxford Street och Harrods, men staden har ännu mer att erbjuda. Nina Akbari tipsar om sina fem favoriter, belägna på mindre kända platser i London:

Marylebone

Ett stenkast bort från julstressen på Oxford Street ligger Marylebone, här finns bland annat den svenskägda herrbutiken Trunk Clothiers som erbjuder handplockade plagg från det bästa av Italien, Japan och Amerika med varumärken som Barena, Boglioli, Beams, Aspesi, J. Crew och Incotex. Allt en gentleman behöver i garderoben!

Fortnum & Mason

På Fortnum Mason på Piccadilly hittar man allt från lyxiga kakor, choklad, te, kaffe, presentboxar och fina viner. Butiken öppnade redan 1707 och har lyckats behålla charmen i över 300 år. Ett givet besök inför julen.

Westbourne Grove

I hjärtat av Notting Hill ligger Westbourne Grove, här samsas designerboutiquer med mysiga lunchrestauranger och finare barer. Är du i området, missa inte The Merchant 24 på Ledbury Road, en riktig skattgömma om du vill hitta vintage Hermés eller säsongens senaste designerplagg för halva priset.

Brick Lane

Spitafields market nära Brick Lane är en av Londons bästa marknader. På söndagar kan du fynda allt från accessoarer, porslin, vintageplagg, hantverk och unga kreatörers egendesignade plagg.

Mayfair

Är man ute efter lyxiga butiker ska man gå längs med New Bond Street och Mount Street. Här hittar man flaggskeppsbutiker till Christian Louboutin, Louis Vuitton, Miu Miu, Burberry, Marc Jacobs och Hermés.

*Globe Shopper City Index är utvecklat av Economist Intelligence Unit och är sponsrat av shopping- och konsumentexperter i Global Blue.

*I en alldeles färsk opinionsundersökning genomförd av British Airways hamnar London i topp bland destinationer allmänheten mest vill besöka i vinter. 484 personer deltog i omröstningen på British Airways Facebooksida, facebook.com/britishairways

*Nina Akbari studerar BA Fashion Journalism på London College of Fashion och driver bloggen FASHIONINA på fashionmansion.se/fashionina/

För mer information vänligen kontakta:

Peter Rasmussen, Tel: ( 45) 405 81 117

Nordeuropachef British Airways, E-post: peter.rasmussen@ba.com

Marie Slettengren, Tel: ( 46) 709 795 666

Pressansvarig British Airways i Sverige, E-post: msl@geelmuyden-kiese.se

OM BRITISH AIRWAYS

British Airways är ett av världens största internationella flygbolag med över 30 miljoner passagerare varje år. Flygbolagets verksamhet är huvudsakligen lokaliserad till Londons två största flygplatser Heathrow och Gatwick. Heathrow är en av världens mest trafikerade internationella flygplatser.

Under de kommande fem åren investerar British Airways £ 5 miljarder i nya flygplan, smartare kabiner, finare lounger och ny teknik för att göra livet mer bekvämt både i luften och på marken.

British Airways har ett världsomspännande nätverk av rutter som täcker över 700 destinationer, tillsammans med sina partners i OneWorld-alliansen. British Airways erbjuder fyra typer av passagerarutrymmen på sina långflygningar: First (förstaklass) Club World (businessklass), World

Traveller Plus (övre ekonomiklass) samt World Traveller (ekonomiklass). I Sverige flyger British Airways mellan Stockholm Arlanda och London Heathrow, Göteborg Landvetter och London Heathrow samt från Stockholm Arlanda till London City Airport. British Airways franchisepartner Sunair flyger även från Göteborg och Stockholm Bromma i Sverige.

Resor kan bokas på www.ba.com eller hos din lokala resebyrå.

Taggar: