Stor europeisk klimatsatsning för en koldioxidsnål framtid

Report this content

Nu startar British Council ett omfattande klimatprojekt, Challenge Europe, i 15 länder. Målsättningen är att hitta nya vägar för att påskynda övergången till en koldioxidsnål framtid. British Council söker nu företag som kan sponsra projektet samtidigt som rekryteringen av unga, drivna och engagerade så kallade ”Klimatutmanare” har börjat på företag, universitet och organisationer runt om i Sverige.

– Det vetenskapliga samfundet anser att vi bara har en generation på oss innan vi drabbas av klimatförändringens potentiellt katastrofala effekter. De som är trötta på tomt prat och vill ha verklig förändring bör kontakta oss redan idag, säger Roger Budd, Country Manager på British Council i Stockholm.

Målet med British Councils klimatprojekt, Challenge Europe, är att påverka klimatförändringsdebatten och hitta nya vägar för att begränsa utsläppen av koldioxid. Ambitionen är att nå konkreta resultat genom att aktivt samarbeta med de största företagen i Europa, sluta ömsesidigt fördelaktiga partnerskap i 15 länder samt samarbete med Europas driftigaste, unga personer, så kallade ”Klimatutmanare”, för att arbeta fram konkreta idéer för att minska koldioxidutsläppen.

Söker sponsorer
British Council letar nu företag som kan sponsra projektet och på det sättet kunna visa sitt miljöengagemang inom ramen för sina CSR-program. Sponsorföretagen kommer dessutom att få möjlighet att låta två anställda ingå i gruppen med Klimatutmanare.

– Klimatförändringen är den mest akuta globala utmaning vi står inför idag, och det är dags att handla nu. Det är därför vi söker företagspartners i varje deltagande land för att stödja satsningen. Vi letar efter företag som förstår vikten av att göra något åt klimatförändringen och som har bevisad erfarenhet av att tackla de koldioxidsnåla utmaningar som finns i deras bransch. De ska kunna bistå med expertis och erfarenhet från den verkliga världen under hela kampanjen, säger Roger Budd.

Jakten på Klimatutmanare
Den omfattande urvalsprocessen med att rekrytera 15 till 20 Klimatutmanare i varje land startar också nu. British Council söker erfarna personer med tvärvetenskaplig kompetens och bred kunskap och som också har den passion och drivkraft som krävs för att åstadkomma större förändringar. Detta kraftfulla nätverk med mer än 200 Klimatutmanare kommer arbeta interdisciplinärt för att utarbeta och föreslå upp till tre nya, djärva och konkreta idéer som i grunden ska förändra sättet som vi använder fossila bränslen på idag. Detta kan i sin tur förändra offentlig politik, företagspraxis och människors beteende.

Över 40 konkreta idéer för att minska koldioxidutsläppen kommer utarbetas över hela kontinenten och

Klimatutmanarnas arbete kommer löpande offentliggöras i syfte att påverka opinionen att gå från ord till handling.

– Vi letar efter unga, dynamiska, engagerade och driftiga människor som kan utmana och förändra vårt sätt att använda fossila bränslen för alltid.

Klimatutmanarna kommer att få möjlighet att nätverka med likasinnade över hela Europa, berätta om sitt företags utmaningar och planer när det gäller koldioxidutsläpp, och samtidigt lära sig av och få tillgång till de skarpaste hjärnorna i Europa. Den erfarenhet och kunskap som de kommer tillskansa sig genom denna kampanj kan till och med komma att påverka företagets förhållningssätt till miljöfrågor, och leda till utveckling av nya och innovativa miljö- och CSR-satsningar.

Challenge Europe innebär stora möjligheter till karriärutveckling för dem som deltar, och gör det också möjligt för de deltagande företagen att kommunicera direkt med denna unika grupp unga européer.

British Council kommer stödja Klimatutmanarna i deras arbete genom att erbjuda dem tillgång till expertgrupper och -individer genom befintliga nätverk; experter på klimatförändring, beslutsfattare, företagsfolk, entreprenörer, miljögrupper och kompetenscentra.

Challenge Europe genomförs i 15 europeiska länder; Danmark, Estland, Finland, Irland, Lettland, Litauen, Norge, Polen, Slovakien, Slovenien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Ukraina samt Ungern.