Dammolyckan – lägesrapport tisdag kväll

Report this content

Brittedal Kraftproduktion har anlitat externa experter för att utreda dammolyckan som inträffade i söndags utanför Osby. Samtidigt fortsätter arbetet med att skydda kraftstationen.

– Parallellt med utredningen pågår ett omfattande arbete med att skydda kraftstationen. Betongfundamentet är skadat och vattnet rinner just nu till viss del under kraftstationen. Därför gräver vi en ny ränna för att leda vattnet i en annan riktning. Hela kraftstationen måste dessutom saneras eftersom lera har trängt in i källarplanet där även turbinen finns förankrad, säger Lars Truedsson, vd för Brittedal Kraftproduktion.

Utöver detta arbetar försäkringsbolaget med skadefrågorna.

- Det är fortfarande alldeles för tidigt för oss att uttala oss om vilka ekonomiska konsekvenser incidenten för med sig. Vi arbetar med att få en totalbild över situationen och det kommer att dröja ytterligare några dagar innan vi vet hur det här påverkar oss, avslutar Lars Truedsson.

Brittedal Kraftproduktion lämnar löpande information till pressen när det finns nyheter angående dammolyckan att rapportera. Läs gärna på www.brittedal.se.

För ytterligare information vänligen kontakta: Lars Truedsson, vd för Brittedal Kraftproduktion, mobilnummer: 070-520 45 20 Ulrika Prytz, informationschef, Brittedal Kraftproduktion, mobilnummer: 0702-52 00 98