Höjdhopparen Stefan Holm investerar i BriXtar

Report this content

OS-guldmedaljören Stefan Holm är en passionerad LEGO®-byggare – och nu också delägare i BriXtar – ett nytt forum för LEGO®-entusiaster i alla åldrar. Bolaget satsar på en global marknad, med lanseringsstart i Sverige.

– Jag tror på idén och på gänget bakom, säger Stefan Holm.

Stefan Holm i sitt LEGO®-rum. Fotograf: Tommy Andersson

Stefan Holm återfann barndomens LEGO®-intresse när han själv blev pappa 2004, i samma veva som han vann OS-guld i Aten. Och intresset har bestått även sedan sonen har blivit äldre. Hemma i Karlstad har han ett helt rum dedikerat till sitt LEGO®-byggande.

– Det är egentligen bara när jag bygger LEGO® eller läser en bok som jag kan slappna av och släppa allt annat, säger Stefan Holm.

”Något som har fattats”

Denna passion ligger bakom Stefan Holms beslut att bli delägare i BriXtar, ett nytt socialt forum för alla som vill bejaka och utveckla sitt LEGO®-skapande och få ut det mesta av sina klossar.

– Dels älskar jag ju LEGO® och dels är det här en bra tjänst – något som har fattats! säger Stefan Holm.

Få ut mer av sina klossar

På BriXtar kan man enkelt registrera sitt bibliotek av LEGO® i appen och se vilka byggen som är möjliga att konstruera med de bitar man har hemma. Här finns byggen skapade av några av Sveriges främsta byggare, åtföljda av BriXtars egen 3D-manual. Ekonomiskt, klimatsmart och roligt, tycker Stefan Holm:

– Förut blev man helt knäckt när man såg alla häftiga byggen på nätet och tänkte: ”Det där kan jag aldrig bygga”. Men här kan man se hur man gör också! Jag tror på idén och jag gillar gänget bakom.

Perfekta partnern
– Stefan Holm är en perfekt partner för oss, konstaterar Martin Krosstedt som tillsammans med Jonathan Jehander har grundat BriXtar:

– Han delar vår kärlek till LEGO®-klossarna som verktyg för kreativt skapande, men också våra värderingar i fråga om engagerat föräldraskap, miljöansvar och viljan att inkludera fler i det här communityt, såväl barn som AFOL:s (adult fans of LEGO®). Med Stefan som frontperson kan vi förändra allmänhetens syn på LEGO®-skapande och krossa en del fördomar som nog finns där ute.

Kreativt byggande

Stefan Holm är en av flera kreativa byggare som syns i BriXtar-appen. I en intervju med NWT tidigare i år sa han så här:

– Jag kan inte sjunga, spela instrument eller rita, men med LEGO® kan även jag skapa något. Jag är väl dessutom lite fyrkantig, så därför passar jag väl bra in i den här världen.

Men hur mycket bygger du egentligen?
– Det vet jag inte, jag har aldrig tagit tid! Men det går upp och ner. Just nu är jag en liten downperiod, eftersom jag har städat LEGO®-rummet. Då är det skönt att låta sinnesfriden råda ett tag. Men jag har ett stort, hemligt projekt på gång, som jag förbereder mig mentalt inför. Det svåraste är bara att komma igång.

Den som följer @scholm på BriXtar lär få se vad det är så småningom.

Om Stefan Holm

• Föddes 1976 i Forshaga, Värmland. Bor i Karlstad. Har som höjdhoppare bland annat vunnit OS i Aten 2004 och silver i VM i Paris 2003.
  • Arbetar i dag som höjdhoppstränare åt bland andra Sofie Skoog som var i OS-final 2017 och på Friluftsgymnasiet i Karlstad.
  • Är flitigt anlitad som föreläsare och driver ”Bit ihop” med en kompis, ett företag som bygger LEGO®-modeller till andra på beställning.
  • Heter @scholm på BriXtar och är sedan november 2017 delägare i bolaget.

Om BriXtar

• BriXtar vill vara ett inspirerande och interaktivt forum för legoentusiaster i alla åldrar. Appen uppmuntrar till kvalitetstid mellan barn och föräldrar och är också en samlingsplats för AFOL:s (Adult Fans of LEGO®). Brixtar gör det möjligt att få ut det mesta av sina bitar och bidrar därmed till en klimatsmart LEGO®-upplevelse.
  • På BriXtar får man ut maximalt värde av sina klossar. Genom att enkelt registrera sitt bibliotek av LEGO® i appen, kan man se vilka byggen som är möjliga att göra med de bitar man redan har hemma. Här finns byggen skapade av några av Sveriges främsta byggare, åtföljda av BriXtars egen 3D-manual.
  • Tjänsten smyglanserades i samband med Klossfestivalen i Örebro, juli 2017. En mer fullödig version, för både iPhone och Android och med fler funktioner, lanserades första november i år.
  • Grundare av tjänsten är Jonathan Jehander och Martin Krosstedt. Bolaget är baserat i Umeå och får stöd från företagsinkubatorn Uminova Innovation. BriXtar har tidigare i år tagit in en investering från det Umeåbaserade investmentbolaget Fort Knox.

För mer information och intervjubokningar, kontakta:
Martin Krosstedt, BriXtar AB

+46(0)703 80 89 99

martin@brixtar.com

BriXtar är ett inspirerande och interaktivt forum för legoentusiaster i alla åldrar. Appen uppmuntrar till kvalitetstid mellan barn och föräldrar och är också en samlingsplats för AFOLs (Adult Fans of LEGO). BriXtar gör det möjligt att få ut det mesta av sina bitar och bidrar därmed till en klimatsmart LEGO-upplevelse.

Observera att LEGO® är ett registrerat varumärke ägt av LEGO-koncernen och att LEGO-koncernen inte sponsrar eller på annat sätt stödjer BriXtar.

Please note that LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse BriXtar.

Taggar:

Snabbfakta

OS-guldmedaljören Stefan Holm är en passionerad LEGO®-byggare – och nu också delägare i BriXtar – ett nytt forum för LEGO®-entusiaster i alla åldrar. Bolaget satsar på en global marknad, med lanseringsstart i Sverige.

Jag tror på idén och på gänget bakom.
Stefan Holm