Broadwave fick ingen UMTS-licens i Sverige

Report this content

Broadwave fick ingen UMTS-licens i Sverige Svenska Post- och Telestyrelsen har idag meddelat vilka aktörer i Sverige som tilldelats en UMTS-licens. Broadwave Communications var en av totalt tio som ansökt om licens, men är enligt dagens besked inte en av de fyra utvalda. - Beslutet är inte i linje med vad vi hade hoppats på, vi hade sett fram mot att få en tilldelning av en licens. Vi får anta att Post- och Telestyrelsen gjort bedömningen att de som tilldelats en licens bättre uppfyller kraven för att bygga tredje generationens mobilsystem och skapa konkurrens på marknaden, än vad Broadwave gör, säger Christer Palmgren, talesman för konsortiet. - Broadwave respekterar Post- och Telestyrelsens beslut och har i dagsläget inga planer på att överklaga, säger Christer Palmgren avslutningsvis. För mer information om Broadwave, kontakta: Broadwave Communications AB Christer Palmgren, general manager Tel: 08-5631 0092, mobil: 0701-81 00 92 E-post: christer.palmgren@broadwave.se Western Wireless International Corporation Brad Horwitz, President Tel: 0701-81 00 40 Tele1 Europe Holding AB Ivar Strömberg, koncernchef Tel: 0701-81 00 01 Journummer för journalister: 0701-81 00 40 Om Broadwave Broadwave Communications är ett samägt bolag bestående av fem internationella företag som antagit utmaningen att utveckla tredje generationens öppna mobiltelenät i Sverige och Norge. Broadwave ägs gemensamt av svenska bredbandsoperatören Tele1 Europe (NASDAQ: TEUR, Stockholm Stock Exchange: TEUR) (ägarandel i konsortiet 40%), den amerikanska mobiloperatören Western Wireless International Corp (ägarandel i konsortiet 40%),, den finska GSM/UMTS mobiloperatörs gruppen 2G/3P, den svenska teleoperatören Rix Telecom och norska You Communication som är en service provider inom mobiltelefoni och tjänster. www.broadwave.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/16/20001216BIT00190/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/16/20001216BIT00190/bit0002.pdf