Den 4 maj firar Brobergs 125 års jubileum - Med kundens njutning och stil i fokus

Report this content

Med njutning och stil som yttersta mål har Brobergs under sina 125 verksamma år arbetat hårt för att tillfredsställa sina kunder med de finaste cigarrerna, den godaste tobaken, pipor och humidorer, men också med accessoarer som pennor, klockor och portföljer – det mesta som förknippas med just njutning och stil.

Den 4 maj år 1881 öppnade Johan August Broberg ett antal butiker i Göteborg. Några år senare, efter giftermål och förste sonens födsel, fick det räcka med en butik på Östra Hamngatan 40 – den i Arkaden. På 16 kvadratmeter drevs butiken i den anda som gjort att Brobergs finns kvar än idag – endast det bästa är gott nog åt kunderna. En liten detalj i detta sammanhang var att kunderna alltid fick helt nya, ovikta sedlar tillbaka som växel medan leverantörerna fick de gamla. Brobergs känsla för kvalitet var vida känd och även Oscar II handlade vid en tidpunkt cigarrer här. Kvittot finns fortfarande bevarat och meddelandet lyder som följer: Brobergs cigarrhandel i Göteborg, Begäres att mot efterkraf och med omgående få hitsända 200 st goda middagscigarrer till ett pris af 25 till 30 kronor per 100 st. Marstrand och HM Chefsfartyg Drott den 14 augusti 1896 Olof Hofstedt HM Konungens Adjutant /med sigill/.* Efter J A Brobergs bortgång i början av 1900-talet drev frun Carolina butiken själv. Sonen Adolf tog vid 35 års ålder över driften i samma perfektion som sin far och mor – tidningarna som såldes veks så att kunden inte skulle få onödig svärta på händerna. Det bjöds på fin choklad när damerna kom in och istället för att lägga varorna i en påse knöts eleganta paket. Ulf Kastensson, far till Per Kastensson som idag är vd för Brobergs, fick 1957 anställning på Brobergs och 16 år senare övertog han butiken efter att ha väntat i nio år på det avtal som som innebar att Ulf skulle ta över butiken då Adolf önskade eller vid hans bortgång. Efter det att familjen Kastensson tog över Brobergs har mycket hänt. I Göteborg har butiken flyttat in i den nya Arkaden och utbudet av njutning och stil har utvecklats. I Stockholm öppnades 1989 en Brobergsbutik i Sturegallerian och 1998 var Brobergs en av pionjärerna genom att sälja sina varor på Internet. 2003 tog Brobergs ett viktigt strategiskt beslut att ta in fler livsstilsartiklar i sitt sortiment. En genomtänkt strategi då lagstiftningen mot rökning på offentliga platser blev ett faktum 2005. Idag står dessa produkter för en väsentlig del av försäljningen, men det unika sortimentet av rökverk av högsta kvalitet har man aldrig gjort avkall på.