Lianer och lego i Maria Friberg bilder på Bror Hjorths Hus

Report this content

Med omsorgsfullt genomtänkta och nogsamt iscensatta fotografier har Maria Friberg genom åren kommenterat sin och vår samtid med teman som makt, konsumtion och relationer. Hennes bilder är ibland skrämmande med drag åt det otäcka, ibland sköra och gåtfulla, men alltid vackert komponerade. Utställningen på Bror Hjorths Hus innehåller bilder från de senare åren, bland annat serien Days of Eyes, fotograferad i Botaniska trädgårdens tropiska växthus i Uppsala.

Serien Days of Eyes visas för första gången i sin helhet. I fem bilder syns svartklädda pojkar och män i tät vegetation, men bland växterna slingrar sig också svarta kablar. Vårt ständigt uppkopplade samhälle blandas med den frodiga växtligheten.

Ur serien Duration visas ett antal bilder med påtagliga referenser till ljus-/dunkelmåleri. Men i stället för pensel målar Maria Friberg med befintliga föremål, rum och levande människor. Teknikens landvinningar kanske inte bara bidrar till ökad gemenskap och förståelse. I stora rum, salar och korridorer ser vi barn och ungdomar djupt försjunkna bakom datorer, telefoner och skärmar.

I flera bilder har Maria Friberg arbetat med barn och deras leksaker där titlar som Belonging, Holding och Absolute Dream talar för sig själva. En pojke sitter på ett berg av leksaker och västvärldens konsumtionsmöjligheter och hysteri blir tydligt. I Distortion har dessa plastleksaker malts ner och blir till ett hav av plastkonfettiflagor där ett barn vilar.

I samarbete med Kulturförvaltningen i Uppsala och Uppsala Stadsbibliotek visas under utställningen Maria Fribergs videoverk Matador i bibliotekets nya entré.

Maria Friberg (född 1966) har ställt ut sina bilder över hela världen. Hennes bilder kretsar ofta kring teman som makt, maskulinitet och människans relation till naturen.

Pressvisning:
Torsdag 6 oktober kl 13–15.
Kontakta Mattias Enström, marknadsförare, 018-56 70 32
mattias@brorhjorthshus.se

Vernissage:
Lördag 8 oktober kl. 14.00
Utställningen invigs av museichef Tomas Järliden i samtal med konstnären.

Mattias Enström
Marknadsförare
mattias@brorhjorthshus.se

Bror Hjorths Hus

Norbyvägen 26

www.brorhjorthshus.se

www.facebook.se/brorhjorthshus

Taggar:

Utställning Maria Friberg - Vaksam 8 okt-20 nov på Bror Hjorths Hus i Uppsala.
Twittra det här
Bilder från de senaste åren, bl a inte tidigare visade bilder fotograferade i Tropiska växthuset i Uppsala.
Twittra det här
Video visas på Uppsala Stadsbibliotek under utställningsperioden.
Pressvisning 6 okt kl 13-15
Vernissage 8 okt kl 14